Trafiksäkerhet

5 Däck

Innehåll

Säkerhet börjar med dig – ta kontroll över dina däck!

I den här lektionen kommer du att få lära dig vad du ska tänka på när det gäller däckens mönsterdjup, tryck och allmänna skick, samt hur du kan upptäcka potentiella problem innan de blir allvarliga. Genom att ha koll på dessa saker kan du förlänga bilens livslängd, köra säkrare och spara både tid och pengar på underhåll.

Däckskunskap

Det finns en mängd olika däckstyper och fabrikat. Skillnaderna mellan olika däcksfabrikanter och däckstyper kan vara ganska stora. Vissa däck har bättre grepp på torra vägar än på fuktiga vägar och tvärtom.

En del bilar är utrustade med ett så kallat nödhjul. Det är till för att användas när du fått punktering på något av däcken. Ett nödhjul skall bara användas för att köra kortare sträckor. Tänk på att om du kör med ett nödhjul är det viktigt att kontrollerar hur fort du får köra med det. Oftast får man inte köra fortare än ca 80 km/t med ett nödhjul. Dessutom får man vanligtvis inte köra längre än ca 8 mil med ett nödhjul. I bilens instruktionsbok hittar du mer information om vad som gäller.

Mönsterdjup

Det är viktigt att du med jämna mellanrum kontrollerar däckens mönsterdjup. Minsta tillåtna mönsterdjup är….

Sommardäck 1,6 mm

Vinterdäck 3 mm, som används under perioden 1:a Dec – 31:a Mars.

Tänk på att däckets egenskaper försämras när det slitits ner till ca 3-4 mm i mönsterdjup. Risken för vattenplaning ökar. Med andra ord bör du inte vänta med att byta dina sommardäck tills att mönsterdjupet är 1,6mm. Byt redan vid 3-4 mm.

Om du sällan kör med bilen bör du byta däck minst var 10:e år. Däck blir gamla och dess egenskaper försämras med tiden.

Om du behöver byta däck skall du ser till att samtliga däck är av samma typ. Om bilen, t ex är utrustad med sommardäck skall där finnas sommardäck på samtliga hjul. Detsamma gäller med vinterdäck eller odubbade och dubbade däck.

Det är även viktigt att dom två framhjulen har ungefär samma mönsterdjup. Detsamma gäller med bakhjulen. Om du, t ex skall byta höger framhjul är det som regel bäst att byta vänster framhjul också. Då riskerar du inte att få olika mönsterdjup på framdäcken.

Vad är mönsterdjup?

Mönsterdjupet är hur djupa skårorna i däcket är. Ta en titt på bilden. Här ser vi däcket från sidan. Du mäter mellan den djupaste delen däcksmönstret (se den högra pilen) och den högsta delen av mönstret (se den vänstra pilen).

Djupaste delen av däcksmönstret

Slitbana, den högsta delen av mönstret.

Slitbana, den högsta delen av mönstret.

Slitagevarnare

Många däck har inbyggda slitagevarnare som är cirka 1,6mm(varierar mellan däckfabrikaten). Slitagevarnare är höga tvärgående upphöjningar i däckmönstrets botten som framträder när däcket blir slitet. Har dessa däckmönstret samma höjd som slitagvarnaren bör du byta däck omedelbart.

Vinterdäck

Under vinterhalvåret när det finns risk för snö eller halka skall din bil vara utrustad med vinterdäck. Det skall vara märkt med en symbol som liknar en snöflinga och en alptopp.

Vinterdäck finns med dubbar eller utan dubbar.

Dubbade vinterdäck ger bäst grepp på:

Isiga vägar

Men dom ger sämre grepp på:

Barmark(t ex, vägar utan is)

På snöiga vägar är det ingen större skillnad på greppet mellan dubbade och odubbade däck.

Datum dubbade vinterdäck


Den 16:e April- 30:e September är det förbjudet att använda dubbdäck om det inte är vinterväglag.

Datum vinterdäck

Vinterdäck måste användas när det råder vinterväglag under tiden 1:a December- 31:a Mars.

Vinterväglag

Att bedöma huruvida det är vinterväglag eller inte kan vara svårt. Men om du blir stoppad av polisen är det polisen som gör bedömningen. Men som grundregel kan man säga att det är vinterväglag när det finns is, snö, snömodd eller frost någonstans på vägbanan eller i närheten av vägen.

Vinterdäck på sommaren?

Du får köra med med odubbade vinterdäck på sommaren. Men vinterdäck har oftast ett högre rullmotstånd än vad sommardäck har och detta medför att bränsleförbrukningen och utsläppen av avgaser blir högre. Dessutom är vinterdäck inte gjorda för varmare temperaturer. Detta gör att däcket slits snabbare på sommaren.

Hjulinställning

Normalt slitna däck – Snedslitna däck

Om däcken slits snett är det dags att kontrollera att kontrollera hjulinställningen.

Med en felaktig hjulinställning slits hjulen mycket snabbare i kanterna. I extrema fall kan du även känna att bilen drar åt något håll när du kör på en rak väg.

En vanlig orsak till att man behöver justera hjulinställningen är att man har kört på en trottoarkant. Dom flesta däcksfirmor och verkstäder gör hjulinställningar.

Balansering

Om du kör med ett felaktigt balanserat däck slits det snabbare. Slitaget blir oftast fläckvis på hjulet. De flesta däcksfirmor och verkstäder kan balansera däck. Om du känner att bilen/ratten skakar i vissa hastigheter beror det förmodligen på att något hjul är felaktigt balanserat.

Rätt lufttryck i däcken/kontroll

Att ha rätt lufttryck i däcken är avgörande för både din säkerhet och bilens prestanda. När däcktrycket är för lågt eller för högt kan det påverka bilens grepp på vägen, öka bromssträckan och försämra bränsleekonomin.

För lågt däcktryck ökar också risken för däckexplosioner, särskilt vid högre hastigheter. Genom att kontrollera lufttrycket regelbundet och innan längre resor, kan du säkerställa att dina däck ger optimal säkerhet och hållbarhet, samtidigt som du sparar pengar på både däckslitage och bränsle.

 

På många bilar kan du kontrollera vad som är rätt lufttryck på en skylt som sitter på nederkanten av någon av bildörrarna. Kontrollera även i bilens instruktionsbok.

Det är viktigt att du kontrollera mer än lufttrycket när du kontrollerar däcken!

Kontrollera…
-Mönsterdjupet
-Om där är några skador
-Om det är sned slitet

Viktigt om däck..

Efterspänn alltid hjulbultarna. Om du bytt hjul är det viktigt att du efter att du kört ca 5-10 mil efter bytet efterspänner hjulbultarna. Annars riskerar du att hjulen lossnar. Att efterspänna är speciellt viktigt på aluminiumhjul.

Det rekommenderas att du alltid har dom bästa däcken där bak. Orsaken till detta är att bakdäcken står för den största delen av bilens kursstabilitet. Med bra däck bak minskar risken för bakvagnssladd.

Släp/däck

Om du kör med ett släp på vintern gäller samma regler om sommar/vinterdäck på släpet som för bilen. Tänk på att om du har dubbdäck på bilen så måste du även ha dubbdäck på släpet vid vinterväglag. Annars riskerar du att råka ut för s k fällknivsverkan(dvs att bilen/släpet viker sig som en fällkniv).

Mer om däck

Se nedanstående film.


Sammanfattning

I denna lektion har du lärt dig hur du skapar trygghet genom att ha koll på dina däck och ditt fordon.

  • Kontrollera mönsterdjup, lufttryck och däckens skick regelbundet för att köra säkert och minska slitage.
  • Byt däck i tid – sommardäck vid 3–4 mm och vinterdäck vid minst 3 mm.
  • Använd rätt däcktyp beroende på säsong, och följ regler för vinter- och dubbdäck.
  • Håll hjulen rätt inställda och balanserade för att undvika snedslitage och skakningar.
  • Efterspänn hjulbultarna efter hjulbyte – särskilt vid aluminiumfälgar.
  • De bästa däcken ska alltid sitta bak för ökad stabilitet.

Smarta däckval och kontroller sparar pengar – och kan rädda liv!