Innehåll
Samspelet mellan förare och teknik
I denna lektion får du lära dig hur förarstöd och hjälpsystem kan användas effektivt, hur de påverkar din körning och vad du bör tänka på för att köra säkert i samspel med tekniken.
Att förstå samspelet mellan människa och bilens säkerhetssystem gör dig till en tryggare förare – och bidrar till en säkrare trafikmiljö för alla!
Ansvar
I Sverige är juridiken helt tydlig. Vi bär som förare alltid ansvar för framförandet av ett fordon. Det är alltid föraren som är ansvarig oavsett vad bilen gör eller inte gör.
Det betyder att vi måste vara försiktiga när vi använder bilens stödsystem, eftersom det är lätt att glömma hur viktigt det är att föraren är uppmärksam och närvarande.

Föreställ dig att du sitter i en rättssal, olyckan är redan ett faktum.
Du körde på en motorväg och hade ett släp kopplat bakom bilen. Din bil hade dubbade vinterdäck trots att det var 10 grader varmt. Den adaptiva farthållaren var inställd på det kortaste möjliga avståndet till bilen framför.
Bilen framför var utrustad med sommardäck och bromsade plötsligt kraftigt – och du hann inte reagera i tid. Kollisionen var oundviklig.
Nu ställs frågan: “Varför undvek du inte olyckan?“
-Är detta bilens fel? Vad tycker du?
När det väl gäller, är det alltid du som är ansvarig – inte bilen!
Som förare kan du aldrig skylla på tekniken. Det är alltid ditt ansvar att köra med full uppmärksamhet och anpassa din körning efter vägförhållandena. Enligt Trafikförordningen 2 kap. 1 § måste du som förare visa omsorg och varsamhet, oavsett hur avancerade säkerhetssystem din bil har. Och trots att du använt farthållare, är det ditt ansvar att hålla ett säkert avstånd. Dessutom, enligt 4 kap. 10 e §, får du inte använda mobilen på ett sätt som stör din uppmärksamhet i trafiken.
Aktiv säkerhet
Förarstöd och hjälpsystem
Filosofin bakom utvecklingen som sker i bilens teknik är till stor del driven av att försöka
skydda förare och passagerare som färdas i bilen eller befinner sig i närområdet.
Eftersom trafikmiljön är komplex och kräver mycket uppmärksamhet från föraren, har modern teknik
som uppgift att hjälpa föraren bearbeta den information som behövs runt om och i bilen.
Många olycksfall har orsakats av att föraren tappat fokus och låtit sig distraheras, brutit mot
trafikregler eller varit för riskbenägen.
Att vistas i trafikmiljön som förare innebär att man behöver ta ansvar och förhålla sig till både de
oskrivna och de skrivna reglerna. Både för sin egen skull men också för omtanken om sin
omgivning.
Förarstöd:
Bilens förarstöd har som syfte att underlätta för föraren i sin uppgift, exempelvis genom att
kunna reglera hastighet på egen hand i relation till andra bilar eller hastighetsbegränsningen.
Vissa bilar kan exempelvis även styra själv, starta och stanna utan input från föraren och
läsa av trafiksituationer i korsningar och trafikljus. Dessa stöd är mindre till för att skydda
föraren och mer till för att skapa fördelar för tillverkaren i sin försäljning.
De har ofta som syfte att försöka ge föraren en mer avkopplad resa, vilket kan vara farligt då det
kan göra att föraren lättare tappra fokus på körningen. Med sådana här system ligger det nära till hands att man låter sig distraheras av mobiltelefonen eller en intensiv konversation med någon i bilen.
Exempel på förarstödssystem är:
-Farthållare
-Autopilot
-Automatisk parkeringshjälp
-Automatisk hastighetsreglering
Hjälpsystem(förebygger olyckor)
Aktiva hjälpsystemen har som uppgift att ge hjälpa föraren att proaktivt undvika olyckor. De är till för att försöka hjälpa föraren om den tillfälligt tappar koncentration och fokus.
Några exempel:
DMS – Driver Monitoring System(Förarövervakningssystem på Svenska).
Om föraren tittar på fel håll, håller på med mobilen eller håller på att somna, ger bilen från sig ljud, vibrationer och/eller bromsar för att ge föraren en påminnelse om vad denhar för uppgift. Varje tillverkare har olika filosofier bakom deras system, vilket gör det svårt att svara exakt hur det fungerar i din bil. Syftet med systemen är att göra föraren uppmärksam på att den har tappat fokus.
Automatiskt bromssystem
Bilar tillverkade från och med 2021 är utrustade med så kallad “Autobroms” system. Det
innebär att bilen själv uppmärksammar en nödsituation och bromsar bilen. Olika tillverkare
har olika filosofier på när detta system ska träda in och ta över kommando av bromsarna på
bilen, men den övergripande funktionen har som syfte att mildra krockvåldet eller undvika en
uppenbar olycka. Funktionen har funnits i flertalet bilar sedan flera år, men har sedan 2021
blivit obligatorisk standardutrustning på alla nya bilar som säljs i EU.
Viktigt!
Om bilen plötsligt börjar bromsa vid ett tillfälle när den inte skall göra det kan du själv ta över genom att gasa, vilket gör att bilen slutar bromsa.
Körfältsassistent
Lane assist eller körfältsassistent har sedan 2024 blivit obligatorisk standardutrustning i alla
nya bilar som säljs i EU. Funktionen har som syfte att uppmärksamma föraren på att de
håller på att lämna körfältet utan att använda blinkers. Varningen görs med ljud, vibrationer eller med att bilen själv hjälper till att styra bilen in i sitt eget körfält igen.
Intelligent Hastighets Assistans – ISA eller Hastighetsövervakning
Bilar från och med 1 juli 2024 måste vara utrustade med ISA och aktiv varning för föraren
om man bryter mot den högsta tillåtna hastigheten på en given vägsträcka. När en förare
väljer att överstiga hastighetsbegränsningen så ska bilen ge ifrån sig en varningssignal och
visa vilken hastighet som gäller där bilen befinner sig. Föraren ska då återgå till laglig
hastighet.
Utvecklingen går snabbt fram..
Det är poänglöst att lära sig samtliga system som finns på marknaden utantill och svårt att göra en komplett lista på samtliga system. Där tillkommer nya system hela tiden. Dessutom har de olika tillverkarna som tidigare nämnts lite olika filosofier och inriktningar på sina system.
Om du intresserad av att få en översikt över olika system så kan du ta en titt här:
Kan man alltid lita på systemen?
Som tidigare har nämnts så är du som förare som är ansvarig när du kör.
Att till 100% lita på att systemen alltid gör vad de skall kan vara farligt!
Här följer några fall där systemen inte fungerat som de skall…
Volvo XC60 – Adaptiv Farthållare i Snöigt Väder
En förare i Kanada förlitade sig på bilens adaptiva farthållare under vinterförhållanden, vilket ledde till en olycka. På grund av snö och dålig sikt misslyckades systemet med att korrekt bedöma avståndet till framförvarande fordon, och bilen hann inte bromsa i tid. Adaptiv farthållare är beroende av sensorer och kameror, vilka kan påverkas negativt av väderförhållanden som snö och regn – något föraren inte tog hänsyn till.
Audi A8 – Park Assist-misslyckande
En förare använde det automatiska parkeringssystemet för att parkera i en trång parkeringsplats. Systemet började manövrera bilen, men missbedömde avståndet till en närliggande pelare, vilket resulterade i skador på bilen. Föraren övervakade inte processen och litade helt på systemet, vilket visar att även automatiska parkeringssystem kan göra fel, och att det alltid är viktigt att vara redo att ingripa.
Nissan – ProPILOT Assist-incidenten
Nissan ProPILOT Assist kombinerar adaptiv farthållare och körfältsassistans, men kräver att föraren har händerna på ratten och är beredd att ta över när det behövs. I ett specifikt fall inträffade nästan en kollision när systemet hade svårt att tolka körfältsmarkeringar på grund av vägarbeten. Föraren var distraherad och märkte inte när bilen började driva mot mötande trafik. Trots att ingen kollision inträffade var situationen mycket farlig och illustrerar riskerna med att lita för mycket på systemen, särskilt när vägförhållandena inte är optimala.
Subaru Outback – Plötsliga Bromsningar
Subaru Outback med EyeSight-systemet har också haft fall där systemet aktiverat nödbromsning utan att det fanns ett verkligt hot. Förare har rapporterat att systemet ibland tolkat broar, vägskyltar eller till och med skuggor som hinder, vilket lett till onödiga och farliga inbromsningar i högre hastigheter. I vissa situationer har detta nästan orsakat påkörningar bakifrån.
Tesla -Autopilot krasch
–Titta på filmen.
-Kan man alltid lita på systemen??
Bra att veta…
Antisladdsystemet
Antisladd systemet är till för att hjälpa till så att bilen inte får sladd.
Men!
Det kan i viss mån göra att det kan vara svårare att känna att bilen börjar tappa greppet.
Dock finns där finns en varningslampa som berättar om antisladd systemet jobbar. Om lampan blinkar betyder det att systemet arbetar och att du riskerar att få sladd! Du måste vara beredd på att få sladd och lätta på gasen. Om du kör en manuellt växlad bil skall du även trycka ner kopplingen.

Nödknappen – SOS

Direkt efter incidenten skickar bilens E-call enhet följande data till larmcentralen:
- Olyckans tid och position
- Bilens färdriktning
- Antal passagerare
Satelliter registrerar bilens exakta position
Operatören på Sos-alarm kan se all data som bilen har skickat. Operatören har kontakt med bilen på olycksplatsen och räddningsfordonen.
Digitala vägmärken på vägen varnar övrig trafik
Sjukhus underrättas
Utryckningsfordon rycker ut.
Många moderna bilar är utrustade med en nödknapp (SOS-knapp) som kan användas för att snabbt kontakta räddningstjänst efter en olycka. Vissa system aktiveras automatiskt om bilen är inblandad i en krock och skickar platsdata till nödtjänster, vilket säkerställer att hjälp kommer så fort som möjligt.
–Bekanta dig med din bil! Finns där en nödknapp? Var sitter den i så fall?
Passiv säkerhet
Passiva säkerhetssystem är de funktioner i bilen som träder i kraft när en olycka redan har inträffat. Till skillnad från aktiva säkerhetssystem, som syftar till att förhindra olyckor, är passiva system utformade för att minska skador och skydda både förare och passagerare när en kollision eller annan farlig situation uppstår.
Dessa system är en viktig del av bilens säkerhetsfunktioner och är avgörande för att skydda människor i och utanför fordonet.
Exempel på passiva säkerhetssystem:
Airbags: Vid en kollision blåses airbags upp på en bråkdel av en sekund för att skydda passagerarna från att träffa hårda ytor som ratt, instrumentbräda eller dörrar. De fungerar som en barriär som minskar kraften vid kollision och därmed risken för allvarliga skador.
Bilbälte: Ett av de mest grundläggande och viktigaste säkerhetssystemen i bilen. Bilbältet håller fast passagerarna och förhindrar att de kastas framåt vid en krock. Moderna bilar har bilbältessträckare som stramar åt bältet vid en olycka, vilket ytterligare förbättrar skyddet.
Krockzoner: Dessa är utformade för att absorbera kraften från en kollision genom att deformeras vid en olycka. Krockzoner, som vanligtvis finns i bilens front och bakparti, fördelar krockkraften bort från passagerarutrymmet och minskar risken för skador.
Fotgängarskydd: Många bilar har system som skyddar oskyddade trafikanter, som fotgängare. Exempelvis kan motorhuven vara designad för att minska skador vid en kollision med en fotgängare, och vissa bilar har sensorer som kan upptäcka fotgängare och varna föraren.
Nackskydd och stolar: För att förhindra nackskador, särskilt whiplash vid påkörningar bakifrån, är moderna stolar och nackskydd utformade för att ge extra stöd. Nackskydden är justerbara och hjälper till att hålla huvudet stabilt vid en kollision, vilket minskar skaderisken.
Dessa passiva system är alltid redo att aktiveras när en olycka sker och är utformade för att rädda liv och minska skador. Tillsammans med de aktiva säkerhetssystemen ger de ett heltäckande skydd för alla som befinner sig i och runt bilen.
Euro NCAP – Säkerhet på Vägarna

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är ett oberoende europeiskt säkerhetsorgan som testar och betygsätter säkerheten hos nya bilar. Genom rigorösa krocktester och utvärdering av moderna säkerhetssystem ger Euro NCAP en tydlig bild av hur väl ett fordon skyddar förare, passagerare och fotgängare vid en olycka.
Bilarna betygsätts med stjärnor (1–5), där fem stjärnor indikerar högsta säkerhetsnivå. Testerna omfattar områden som:
- Skydd av vuxna och barn i bilen
- Fotgängarsäkerhet
- Säkerhetsteknologi, exempelvis autobroms och filhållningsassistans.
Euro NCAPbetyg är en viktig indikator för konsumenter och företag som vill välja säkra och pålitliga fordon.
Ett tanke experiment…

Vi kör med blanka slitna sommardäck på vintern. Vi plockar bort alla säkerhetssystem, bilbälte och krockzoner och ersätter dem med en enorm spik i ratten som pekar mot dig?
Säkerhetssystem i all ära men..
-Hade du kört saktare eller fortare? Hade du varit mer uppmärksam när du kör? Kan du alltid lita på systemen?

Hur säker är din bil? Vilka system har din bil?
Teknikutvecklingen går snabbt framåt.
Vet du vilka system som din bil har?
-Gå ut till bilen och kontrollera!
Du kan skriva ut ner nedansående Pdf och ta med det ut i bilen om du behöver ett underlag. Annars kan du kryssa i rutorna nedan.