Trafiksäkerhet

4 Körteknik fortsättning

Innehåll

Säkerhet först – överlevnadstips och hur du undviker de vanligaste trafikfällorna!

Denna lektion bygger vidare på ämnet Körteknik och fokuserar på hur du kan förbättra din säkerhet på vägen genom att förutse risker och hantera farliga situationer. Fokus kommer ligga på risker som till största del uppstår på landsvägar.

Här får du lära dig hur du håller säkra avstånd, undviker vanliga trafikfällor och hanterar nödsituationer.

Med rätt kunskap kan du både förebygga olyckor och agera säkert när det verkligen gäller.

Säkerhet först – alltid!

Avstånd


En fråga

-Kör du nära framförvarande bilar?

Om du är den typen av förare som kör för nära framförvarande bilar är denna lektionen extra viktig för dig. Man vinner aldrig något på att ligga nära!

Intressant! Där är aldrig någon som tycker att de ligger nära. Det är alla andra som ligger nära en själv. Detta är ingen anklagelse och du sköter säker dig i trafiken men testa gärna 3-sekundersregeln nästa gång du kör. På så vis får du svar på om du kör för nära framförvarande.

Marginaler

Med högre hastigheter blir marginalerna för misstag mindre och olyckorna blir allvarligare.
Det är viktigt att du är tydlig med vad du tänker göra. Det inträffar många allvarliga olyckor
årligen på våra landsvägar. De flesta dödsolyckorna som sker utanför tätbebyggt område
sker på vägar som är hastighetsbegränsade till 70 eller 80km/t.

Här följer några vanliga orsaker till att olyckor och vad du skall se upp lite extra för när du kör
på vägar med högre hastigheter….

Håll alltid ett gott avstånd till framförvarande fordon! Det är oftare svårare att hinna stanna
än man kanske tror.
Ett bra sätt att kontrollera om man håller ett tillräckligt avstånd till framförvarande bil är att
använda sig av 3-sekundersregeln.

Så här funkar 3-sekundersregeln-


Hitta ett fast hinder som framförvarande fordon snart skall passera. Det kan vara en viadukt, en skarv eller skugga i asfalten, eller liknande.
När det framförvarande fordonet passerar hindret börjar du räkna-
-1001-1002-1003
Om du hinner passera hindret innan du sagt 1003 så ligger du för nära framförvarande
fordon.


Kantreflexstolparna

Du kan även använda dig av kantreflexstolparna. Det är oftast 50 meter mellan stolparna. I
vanlig landsvägsfart bör du hålla minst ca 100 meter i avstånd till framförvarande fordon.


OBS!!
Dessa två sätt att bedöma om avståndet är tillräckligt till framförvarande fungerar bara vid
bra väglag!!! Vid halka eller någon annan typ av dåligt underlag måste du hålla ett mycket
större avstånd!


När bakomvarande fordon kör nära dig..

Lastbilsföraren kanske behöver…en ny optiker?…

Det är obehagligt när bakomvarande fordon kör för nära. Tyvärr går det inte att göra så
mycket åt det mer än att öka avståndet till framförvarande fordon. På så vis minskar risken
för att du behöver bromsa hårt om framförvarande fordon bromsar. Risken för att
bakomvarande kör på dig minskar då.

Trötthet

Nyheter i stil med denna har vi väl alla läst?

Svensk familj i allvarlig singelolycka på Autobahn

Familjens bil voltade på Autobahn vid 4-tiden på morgonen – flera svårt skadade

En tragisk singelolycka inträffade tidigt i morse på Autobahn nära Hannover, då en skånsk familj råkade ut för en våldsam krasch på väg hem från sin semester. Olyckan skedde strax efter klockan 04:00 under goda väderförhållanden, då familjens bil av okänd anledning tappade kontrollen.

Föraren, en man i 40-årsåldern, ska enligt polisrapporten ha kört i hög hastighet när bilen plötsligt kolliderade med mitträcket. Det är fortfarande oklart vad som orsakade olyckan, men inga andra fordon var inblandade. Bilen kraschade in i ett skyddsräcke innan den voltade flera gånger och hamnade på taket vid sidan av motorvägen.

Flera svårt skadade i bilen.

Mannen, som körde bilen, klarade sig med lindrigare skador och kunde larma räddningstjänsten själv. Hans fru och två barn, som färdades i baksätet, drabbades däremot av allvarliga skador. Modern, som satt i passagerarsätet fram, fick allvarliga skador och vårdas nu på intensivvårdsavdelningen på ett sjukhus i Hannover.

Barnen, en 9-årig pojke och en 6-årig flicka, fick också svåra skador. Räddningstjänsten, som anlände snabbt, fick använda specialutrustning för att klippa upp bilen och befria familjen. Barnen transporterades med ambulans till sjukhus och vårdas nu för flera frakturer och inre skador. Läkarna beskriver deras tillstånd som allvarligt men stabilt.”

-Vad tror du orsakade denna olyckan?
-Har du kört trött med familjen i bilen?

Trötthetssignaler

Att köra på större landsvägar kan vara monotont. Det är lätt att tröttheten smyger sig på.
Var uppmärksam på kroppens signaler. Trötthet kommer oftast smygande.

Trötthetssignalerna kan variera mellan olika personer.
En vanlig första trötthetssignal är att man dagdrömmer. Efter en stund blir man oftast frusen
och okoncentrerad. Därefter blir man bara tröttare och tröttare om man inte gör något åt situationen.
Det sämsta du kan göra om du känner dig frusen är att höja värmen. Du kommer då bara att bli ännu tröttare.

Det var några exempel på några trötthetssignaler.

Här följer några fler:

Vad kan du göra om du känner dig trött?

Svaret är enkelt! Stanna och sov!
Oftast räcker det med att du fäller ner sätet och sover i ca 20 minuter för att övervinna
tröttheten tillfälligt.

Mindre effektiva metoder men som oftast hjälper en kort stund är…

Förebygg trötthet!

Du minskar risken att bli trött om du….

Lite statistik

Ca 40% av alla singelolyckor sker under mörker och gryning när vi är som tröttast. Värsta
tiden är mellan 02:00 och 05:00 på natten.
När det gäller singelolyckor med dödlig utgång är alkohol inblandat i varannan olycka. Man
blir lätt trött av alkohol. Alkohol gör oss dessutom mindre uppmärksamma på
trötthetssignaler.
Unga män är överrepresenterade i olyckor orsakade av trötthet.

Mikrosömn


En typ av sömn som är speciellt farlig är den sk, mikrosömnen. Mikrosömn kan utan någon
förvarning drabba dig vid alla tidpunkter på dygnet. Mikrosömn innebär att du tappar
koncentrationen under någon bråkdels sekund. Mikrosömn kan vara farlig om den kommer
vid fel tidpunkt.

Läkemedel kan göra att man lättare drabbas av mikrosömn. Ha för vana att läsa
bipacksedeln om du tar något läkemedel. På bipacksedeln kan du läsa om där finns någon
trafikvarning. Det är alltid ditt eget ansvar att vara observant på hur kroppen reagerar!
Om du tagit något läkemedel eller inte, var alltid lyhörd på kroppens signaler och ta dem på
allvar!

Några risker i samband med att du skall köra in på en landsväg

Det som ser ut som en moped är kanske en motorcykel. Risken är stor att fordonet håller en
högre fart än du räknat med!

Var misstänksam på vad som kan finnas bakom en svängande bil. Kör inte förrän du är helt
säker på att det är fritt!

Du måste alltid titta åt båda hållen innan du svänger ut. Detta gäller även om du skall
svänga åt höger. Risken är att det pågår en omkörning.


Vänstersvängar


Var extra försiktig i samband med vänstersvängar. Försök att undvika att ha större fordon
bakom dig när du skall svänga åt vänster ifrån en landsväg. Detsamma gäller om du har en
kö av fordon bakom dig. Ibland är det säkrare att köra vidare och hitta någonstans att vända.

Risken med att ha ett stort fordon eller fler fordon bakom när du skall svänga åt vänster är att även om du
kör tydligt, blinkar och placerar dig i god tid kan det finnas ett fordon som
kör om i svängningsögonblicket.

Bussen eller kön med fordon skymmer för dig och för bilen som kör om. Risken är stor att ni inte ser
varandra förrän det är för sent. Bilen som kör om ser dig först när du börjat svänga och
olyckan är ett faktum!

En fråga!

-Vem tror du räknas som vållande i en sådan här olycka?

Vid olyckor i samband med sväng ifrån vägar med högre hastigheter räknas den svängande bilen oftast som vållande till olyckan.

Om olyckan hade inträffat på en väg med lägre hastighetsbegränsning hade den upphinnande bilen räknats som vållande. Vid påkörning bakifrån är det oftast bilen som krockar med framförvarande som räknas som skyldig. Detta gäller dock inte när man skall svänga av ifrån en väg med högre hastighets begränsning. Det största ansvaret vilar på dig som skall svänga!

Först på en olycksplats

Här följer en liten repetition av vad du skall göra om du först på en olycksplats.

Ditt handlande kan betyda skillnaden mellan liv och död för de inblandade. Det kan kännas som en övermäktig och omöjlig uppgift men kom ihåg att det är alltid bättre att försöka hjälpa än att göra ingenting alls. Försök hålla ditt lugn och ta hjälp av andra förbipasserande.

Kommer du till en olycksplats där förbipasserande redan stannat, och du bedömer att de inte verkar behöva din hjälp, kan du köra vidare. Är du på något vis inblandad eller vittne till olyckan har du en skyldighet att stanna och informera polis och/eller räddningstjänst.  

1. Stanna säkert  

Innan du går fram till inblandade fordon/personer ska du parkera din egen bil så säkert som möjligt och se till att du inte själv riskerar att bli påkörd eller stoppar upp trafiken mer än nödvändigt. Slå på varningsblinkers för att göra medtrafikanter uppmärksamma och sätt ut varningstrianglar.

2. Överblicka

Gör sedan en uppskattning; finns personskador? Hur många personer är inblandade? 

 3. Ring 112 omedelbart!

Detta nummer kan du ringa även om du inte har pengar på din mobiltelefon. Försök att hålla dig lugn och svara på de frågor du får. Du kommer att kortfattat få berätta vad som har hänt och var du befinner dig. SOS-operatören kommer fortsätta ställa frågor men redan under samtalet är ofta hjälpresurser på väg.

Lägg inte på luren!
SOS-operatören kommer vägleda dig att hjälpa de inblandade enligt en princip som kallas L–ABC.

En fråga!

-Är det längesedan du gick på en första hjälpen kurs?

Då är det hög tid att du bokar en kurs!

Bra! Det är viktigt att hålla dessa kunskaperna vid liv!

Tunnelsäkerhet

Stäng av motorn om du står stilla i en tunnel på grund av t ex en kö. På så vis smutsar du inte ner luften i onödan. Lyssna på trafikinfo på radion för att höra om det skett en olycka längre fram.

Om du får problem med bilen i en tunnel ska du stanna på en nöduppställningsplats om det går. Undvik att lämna bilen och kalla på hjälp.

Om din mobiltelefon inte funkar finns nödtelefoner(röd låda) vid sidan om vägen i dom flesta tunnlarna.

Om det brinner eller är mycket rök i tunneln ska du lämna nyckeln i tändningslåset och lämna bilen omedelbart. Använd skyltad utrymningsväg för att komma ur tunneln.

Om det ryker eller brinner i din egen bil ska du (om det går) köra ut bilen ur tunneln innan du lämnar den. Vänd inte i tunneln. Rädda alltid dig själv! Det går alltid att köpa en ny bil.

Nödstopp

Om bilen krånglar blir du kanske tvingad att stanna på ett olämpligt eller farligt ställe. Stanna då så långt ut i kanten som det går. Starta varningsblinkers.

Om hastighetsbegränsningen är 60km/t eller högre måste du sätta ut en varningstriangel. Placera den så att andra förare varnas i god tid! Flytta bilen till en säkrare plats så fort du kan.

Köp en varningsväst med reflexer att ha i bilen. Att ha västen på sig när du går ur bilen i samband med ett nödstopp höjer säkerheten om du behöver gå ur bilen.

Ett sista råd!

Om möjligt, undvik att ha lastbilar bakom dig när du kör på motorvägar.

För en tid sedan pratade jag med en kvinna som jobbar på ambulansen.

-Jag frågade henne vad hon hade för överlevnadstips beträffande körning på motorväg?


Hon berättade att hon ofta blev förvånad när hon kom till olycksplatser på motorvägar. När
hon närmade sig olycksplatserna och fick syn på de illa tilltygade bilarna tänkte hon ofta att
detta är en dödsolycka och att ingen kan ha överlevt. När hon sedan kom fram till
olycksplatsen blev hon ofta positivt överraskad och konstaterade att de inblandade överlevt.

Dock var det ofta värre när hon kom fram till en olycksplats där en lastbil kört på en personbil
bakifrån. Inte alltför sällan var passagerarna i personbilen döda.

Detta är kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket en lastbil kan väga?


Sammanfattning

I denna lektion har du fått lära dig hur du kan minska riskerna på landsvägar genom att hålla rätt avstånd, undvika trötthet och hantera nödsituationer på ett säkert sätt.

  • Håll säkra avstånd – Använd 3-sekundersregeln och anpassa avståndet efter väglaget.
  • Trötthet är en dold risk – Var uppmärksam på tidiga tecken och ta en paus eller en kort tupplur vid behov.
  • Risker vid vänstersvängar och omkörningar – Ha extra uppsikt och undvik att svänga om du har stora fordon bakom dig.
  • Tunnelsäkerhet – Stäng av motorn vid stillastående köer och använd skyltade utrymningsvägar vid brand.
  • Vid nödstopp – Stanna säkert, sätt ut varningstriangel och använd reflexväst.
  • Lastbilar på motorväg – Försök undvika att ha lastbilar bakom dig, då påkörningar bakifrån ofta leder till allvarliga skador.

Genom att vara uppmärksam och planera din körning kan du undvika många faror och öka din egen säkerhet på vägarna!