Trafiksäkerhet

1 Inledning

Innehåll

Hur vi ser på risker

I denna lektion får du lära dig hur vår hjärna hanterar risk, varför vi ofta underskattar faror och hur vi kan bli mer medvetna förare. Genom små förändringar i ditt körsätt kan du minska risken att bli en av dem som inser faran – när det redan är för sent. Du kommer även få göra en självskattning av hur du är som förare.

Sannolikhetsinlärning -Varför vi bortser ifrån risker

Har du någonsin tänkt på hur lätt det är att glömma bort faror när allt verkar gå bra? Det är ett naturligt mänskligt beteende – ju längre tid som går utan att något händer, desto mer börjar du tro att risken inte finns. Men den finns alltid där, precis som i trafiken eller i andra situationer där riskerna inte är uppenbara. Ett flygplan som McDonnell Douglas DC-10 är ett tydligt exempel på hur vi ibland luras att känna oss säkra, ända tills något går riktigt fel.

När DC-10 lanserades på 1970-talet var det ett modernt och populärt flygplan. Under de första åren flög det tusentals felfria timmar, och precis som du kanske känner dig trygg i trafiken efter många problemfria resor, började passagerare, piloter och flygbolag tro att planet var i princip ofelbart. Det fanns en sorts tyst överenskommelse: ”Inget har hänt hittills, så varför skulle något hända nu?”

Men bakom kulisserna fanns det problem som ingen riktigt tog på allvar. Redan två år efter att planet börjat flyga, inträffade en allvarlig incident – en lastdörr lossnade mitt under flygningen och orsakade en explosiv dekompression. Tack vare att piloterna lyckades återta kontrollen, klarade sig alla den gången. Du kanske har varit med om något liknande i trafiken, en nära ögat-situation som inte slutade i en olycka.

Men vad hände efter incidenten?

I princip ingenting. Man fixade det uppenbara, men ingen började se DC-10 som ett osäkert flygplan. Precis som du, efter en nära ögat-händelse, kanske fortfarande känner dig trygg nog att köra som vanligt dagen efter.

Det här är faran med att vi baserar våra riskbedömningar på vad som redan hänt oss, snarare än vad som faktiskt kan hända.

Ju fler gånger du klarar dig utan en olycka, desto mer börjar du tro att det inte finns någon risk. Det är därför många av oss kanske tittar på mobilen medan vi kör, kör lite för fort eller tar en risk att köra när vi är trötta – eftersom inget har hänt hittills. Vi glömmer att riskerna finns där, hela tiden.

Om vi jobbat som ambulanssjukvårdare och dagligen hjälpt till vid olyckor kanske vi inte lika lätt hade glömt bort riskerna?

DC-10 fortsatte flyga tills en tragiska olyckan med inträffade 1974. Den gången lossnade lastdörren igen, och den här gången slutade det i katastrof. Alla 346 personer ombord omkom.

Plötsligt var det där säkra flygplanet inte längre så säkert. Det som bara hade varit en potentiell risk tidigare hade blivit en brutal verklighet.

Det är lite som att plötsligt vara med om en allvarlig trafikolycka efter år av att ha ignorerat riskerna. Du kanske tänker att “det händer inte mig”, men när olyckan väl är framme blir du smärtsamt medveten om att riskerna alltid har funnits där. Precis som med DC-10, som flög i flera år utan dödsolyckor, kan ditt risktagande i trafiken kännas ofarligt tills något går fel – och då är det för sent att ångra sig.

I samband med krocken går vi ifrån att vara “den säkraste föraren” till att vara den “farligaste” föraren.

Vi tenderar att bortse från faror tills de slår till, och det är just det som gör dem så farliga.

Små förändringar = Stor vinst!

Varje liten förbättring du gör som förare kan ha stor betydelse.

Ta en titt på filmen.

På filmen såg du en förare som körde för fort och en förare som tappade uppmärksamheten några få sekunder.

-Är inte detta något vi alla gjort oss skyldiga till vid något tillfälle i trafiken?

Låt denna kurs vara startpunkten för en tryggare och mer effektiv bilkörning – för dig, dina medtrafikanter och miljön!

-Hur är du som förare?

Om du skulle ge din körning ett betyg, vad hade du gett dig själv för betyg?

Klicka på “Vändkort” under det betyget du ger dig själv! 

Skalan är från 1 = hög möjlighet att utvecklas, till 10 = fulländad.


“Jag känner mig osäker när jag kör och behöver förbättra mina färdigheter. Jag har mycket att lära och känner mig ofta stressad bakom ratten.”

Att ha självinsikt och vilja att förbättras är egenskaper som gör dig till en mer medveten och säker förare. Om du känner dig osäker, kan några lektioner på en trafikskola ge dig värdefull återkoppling och kanske till och med visa att du redan gör mycket rätt. Oftast är det faktiskt inte de som skattar sig lågt som skapar problem i trafiken, utan de som överskattar sin förmåga.

Kursen ämnar till att ge dig mer kunskap, goda insikter och resonemang som kan stärka din självbild och ge dig ökad känsla av kontroll.

“Jag är relativt bekväm med att köra, men känner att jag har utrymme för förbättring. Jag klarar av de flesta situationer, men kan fortfarande bli nervös i vissa trafiksituationer.”

Det är helt naturligt att ibland känna sig nervös, speciellt i mer utmanande trafiksituationer. Det viktiga är att bygga vidare på den trygghet du redan har. Bra att du inte skattar dig för högt – det visar att du har en sund inställning till din körning.

Kursen ämnar till att ge dig fler insikter, kunskap och öka din medvetandegrad. Stärka din självkänsla och ge dig känsla av kontroll.

“Jag kör säkert och har bra kontroll över fordonet. Jag är van vid olika trafiksituationer och känner mig trygg i de flesta situationer, men jag ser att det alltid finns något att förbättra.”

Det är positivt att uppleva kontroll och färdighet över sin körning och de flesta trafiksituationer. Det verkar som att du har kört mycket, men fortfarande ser potential för förbättring, det visar att du har en ödmjuk och balanserad syn på dina färdigheter – en viktig egenskap hos en ansvarsfull förare.

Kursen ämnar att ge dig fler insikter och möjlighet att resonera klokt om dina kunskaper. Öka din medvetenhet och noggrannhet ytterligare när du ska använda bilen.

Det låter som att du är mycket självsäker och känner dig helt bekväm. Att vara kompetent bakom ratten är positivt för både en själv och för andra som vistas i trafikmiljön. Att vara ett föredöme i trafiken genom att följa trafikregler, kunna framföra bilen utan begränsning och utföra regelbunden fordonskontroll samt lasta säkert ger goda förutsättningar för en säker färd. Däremot kan hög självskattning öka antalet riskfyllda bedömningar.

Kursen ämnar till att öka medvetenheten om risker och situationer som vi kanske förbiser på grund av vi lärt oss att se dem som acceptabla eller ofarliga.

“Jag kör perfekt och känner att jag inte har något mer att lära. Jag hanterar alla trafiksituationer utan att tveka och känner mig fullständigt trygg och säker bakom ratten.”

Att anse sig vara fulländad i trafiken är förenat med en falsk trygghet. Man kan anse sig vara närmast fulländad i en kontrollerad miljö, men i trafiken vistas vi i en ständigt föränderlig miljö. Situationen kan snabbt förändras, vilket kan göra att även en liten kompromiss med riskbedömning kan skapa stora konsekvenser. En hög självskattning kan därför vara en förrädisk egenskap.

Kursen ämnar att bygga på din kunskap, medvetenhet och ödmjukhet.


Sammanfattning

I denna lektion har du fått lära dig hur vår hjärna hanterar risker och varför vi ibland bortser från dem. Vi tenderar att känna oss trygga när inget hänt oss tidigare – men riskerna finns där hela tiden.

  • Vi underskattar faror eftersom vi vänjer oss vid att inget händer. Men en olycka kan ske plötsligt och få allvarliga konsekvenser.
  • Små förändringar i körsättet kan minska risken att bli en av dem som inser faran när det redan är för sent.
  • Självinsikt är nyckeln – genom att reflektera över din egen körning kan du bli en mer medveten och säker förare.

Låt denna kurs bli en startpunkt för en tryggare och mer ansvarsfull bilkörning!