Behöver gående och cyklister en trafikantutbildning 2005

 


Några inlägg från forumet för gående och cyklister under år 2005

September 2005




2005-09-22
Namn Olle Lundberg
Inkom 22:30
Ämne Hjälmlagen

Hjälmlagen har minskat hjälmanvändningen, inkommet mail 2005-09-23.

Den nya cykelhjälmslagen, som säger att alla under 15 år ska ha hjälm, har tyvärr fått motsatt effekt. Det handlar om enkel psykologi. Min son sa spontant ungefär så här när han första gång hörde talas om nya cykelhjälmslagen som skulle komma (det var i våras, han var då 13 år):”Då kommer vi som är 13-14 år att sluta med hjälm för vi vill ju se äldre ut. Och dom som är 15-16-17 år kommer inte heller att ha hjälm för dom vill ju inte se ut som fjortisar.”Klarsynt, eller hur?

Jag trodde först inte på profetian, men sonen har fått rätt.
Användningen av cykelhjälm har drastiskt minskat bland tonåringarna sedan nya hjälmlagen började gälla. Åtminstone här i Umeå — jag vet inte hur det är på andra orter, men samma psykologiska lagar torde gälla även där.Sonen, som nu blivit 14 år, säger att ingen på hans skola idag använder hjälm.
Förmodligen överdrivet, men hjälmanvändarna har definitivt blivit färre.
Trist att en lag som ”ville gott”, dvs minska trafikskador och spara liv, istället kommer att kosta många ungdomars liv och hälsa.Vad gör vi då? Ska vi ta bort hjälmlagen — nej, skadan är redan skedd, cykelhjälm har blivit en ”fjortismarkör” och töntstämpel.

Eller sätta in en propagandastöt mot 15-18-åringar för få dem att börja använda hjälm och bli goda förebilder — lär knappast funka. Eller ska vi bussa polisen på alla hjälmlösa barn under 15 år? Så många poliser finns inte, och de har nog viktigare saker för sig.Jag tror att det enda vettiga nu vore att ta bort åldersgränsen, alltså införa hjälmobligatorium för alla, och kombinera det med återkommande informationskampanjer.
Visst kommer det att bli ett jäkla liv på insändarsidorna ett tag. Men vem ifrågasätter idag att mopedförare måste ha hjälm på huvudet, oavsett om han/hon är 15 eller 75 år? Inte så många, så gott som alla mopedister har ju hjälm numera.Men vänta med frågan till efter nästa val. Ingen politiker lär vilja ta i den här frågan före riksdagsvalet 2006. Men sedan måste våra politiker visa mod och rätta till den lag som åstadkommit mer skada än nytta.Ge mig gärna en reaktion på detta mail.

Hälsningar,
OLLE LUNDBERG


Augusti 2005




2005-08-08
Namn Göran Sörensen
Inkom 20:26
Ämne Gående och övergångsställen.

Varför kan inte gående använda övergångsställen när sådana finns? Nej, 10 meter före sneddar de över och det utan att se om det går bra.Lev farligt dö ung och bli ett varckert lik är det så dom tänker?


April 2005


2005-04-09
Namn Ernst
Ämne Lämna företräde för cyklister

svar:

Sammanfattning:

Berndt har den 7 april ställt frågan om väjningsplikt råder vid vissa cykelöverfarter. Svar på frågan har inte nått mottagaren – uppgiven adress okänd.

Komplett svar Hej Berndt! Cyklister har väjningsplikt.
Vägmärket ”väjningsplikt” som är placerat på det sätt som du angett, gäller förare som närmar sig en vägkorsning/cirkulationsplats. Förarens väjningsplikt gäller då mot fordon i densamma. Likaså ska ”hajtänderna” tolkas som en extra hjälp till föraren att väjningsplikt råder i den aktuella vägkorsningen.
Jag hoppas att du är nöjd med svaret.

Med vänlig hälsningErnst Donlemar


2005-04-07
Namn Berndt Andersson
Inkom 14:08
Ämne Lämna företräde för cyklister

Sammanfattning

Berndt har ställt frågan om väjningsplikt råder för cyklister vid cykelöverfarter där vägmärket ”Lämna företräde” står placerat före cykelöverfarten.

Komplett mail Jag påstår att en bilförare måste lämna företräde för en cyklist när ett ”lämna företrädemärke” är placerat före en cykelöverfart, ofta innan en vägkorsning i städer. Att man måste stanna för en cyklist omedelbart efter en rondell eller vägkorsning vet jag. Andra påstår att man inte behöver lämna företräde för cyklister annat än efter korsning/rondell.

Om jag nu har rätt, och man skall stanna vid cykelöverfart med ”lämna företrädeskylt” innan vägkorsning, men ”hajtänderna” är placerade efter cykelöverfarten men innan korsningen, måste jag även då stanna vid cykelöverfarten.Ser fram emot ett expertsvar

M.V.H Berndt Andersson, Kalmar


Mars 2005



2005-03-06
Namn Markus
Inkom 12:06
Ämne: övergångsställen

Jag jag bor har vissa övergångsställen tagits bort.I staden där jag bor har vissa övergångsställen tagits bort. Problemet är att gående fortfarande går tvärs över vägen utan att kolla sig för.

Ett av de tidigare övergångsställena låg i en 45 gradig kurva. Bilisterna ser inget övergångsställe eftersom det inte finns men dom gående går fortfarande över där som om det var kvar.Eftersom att jag vet att det har varit ett övergångsställe där och att gående ofta inte bryr sig utan går över som om det vore kvar så tar jag det lungt och är beredd. Men om det kommer en bilist som inte vet hur det funkar där så är det stor risk för en olycka.

Att bilister har skyldigheter är självklart, men att ge folk rättigheter som dom inte kan hantera är riktigt dumt tycker jag. Innan zebralagen så funkade ögonkontakt men det finns knappt nu./

/Både gångare och bilist


Februari 2005



2005-02-01
Namn Thomas Mattsson
Inkom 14:07
Ämne När ska Vägverk och Kommuner reda ut vad som är vad?

När ska Vägverk och Kommuner reda ut vad som är vad.
Att som bilist kunna avgöra om jag korsar en cykelbana eller en cykelöverfart är i det närmaste omöjligt. Då kan en lekman undra vad det har för betydelse.

Ja det har stor betydelse, för att korsar jag en cykelöverfart så har cyklisten väjningsplikt och korsar jag en cykelbana så har bilisten väjningsplikt. (Vid sväng i vägkorsning har alltid bilisten väjningsplikt mot cyklister på cykelbana och cykelöverfart).Vintertid då inte markeingar i gatan är synliga eller då trafikingenjören kommer på att han ska göra ett farthinder i korsningen så blir det kaos i regeltillämpningen.

Vem ansvarar för alla onödiga olyckor pga detta???

MVH Thomas M


Januari 2005


2005-01-18
Namn Jörgen
Inkom 13:46
Ämne Utbildning

Skolan borde utbilda alla till kunskap motsvarande ett EU-moppe förarbevis. Cyklister borde när de far fram i 50 på en gångbana, ställa styret så de glor RAKT FRAM istället för i backen.


 


Denna sidan är ursprungligen skapad av Ernst Donlemar. Sidan är omarbetad av Martin Nilsson för att få en bättre responsivitet på mobiltelefoner. Om någon del av materialet mot förmodan skulle visa sig vara felaktigt beror detta på misstag i omarbetningsprocessen och inte på bristande kunskap från Ernst. Rapportera gärna om ni upptäcker något fel! Vi friskriver oss från eventuella följder felaktigt material kan medföra.