Jag var nära att krocka med en mc när jag skulle svänga åt vänster. Vad gäller?


Fråga:

Hej!

Denna fråga är den vanliga vänstersvängsfrågan (nu hände inget denna gång ) kör på 40 väg i ett samhälle och ska vänster längre fram. har en bil bakom rätt nära och bakom den en mc (som kom fort i kapp). passerar ett övergångsställe och sänker farten lite till och blinkar vänster för att svänga ( C.a 200m mellan övergångsställe och min avfart) påbörjar vänstersvängen då mc,n kommer som ett skott o kör om!! tutar o blinkar med helljuset på mc,n men ingen reaktion… nu hände inget men vems fel hade det varit om vi sammanstött, högst troligt med personskador på mc förare och passagerare min fart då c: a 30 mc kanske 50-60 ( 40 sträcka i villa område)

 

Svar:

Hej!
Nära att krocka med en mc?
Ja du, detta är en delikat fråga! Spontant skulle jag säga att det är MC-föraren som ensam bär skulden om den situation du beskriver lett till en olycka. Vad säger trafikförordningen?

Trf 3 Kap 26 §

En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.” Orden ”i samma riktning” innebär bakomvarande trafik, i detta fall motorcyklisten. Ditt svängförsök ledde till fara för MCn som kom bakifrån.

Å andra sidan säger trafikförordningen också följande:
Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning” (Trf 3 Kap 39 § 1 stycket) Motorcyklisten bröt alldeles uppenbart emot denna regel, eller hur?

Sedan har vi den s.k. Grundregeln som säger:
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna” Trf 2 Kap 1 § 1 stycket

Så vad väger då tyngst i en situation som denna? En bedömning (polis och försäkringsbolag) görs förstås från fall till fall och med mer möjlighet till utredning av händelsen än vad jag har tillgång till, men det skulle förvåna mig om inte föraren av motorcykeln skulle anses som vållande om detta scenario lett till en olycka. Uppenbarligen bröt MC-föraren mot flera trafikregler och körde på ett vårdslöst sätt genom korsningen medan du verkar ha uppvisat god aktsamhet och gjort vad du kunnat för att hantera situationen. Du var uppmärksam på bakomvarande trafik, du såg att MCn påbörjade en omkörning och du stannade innan olyckan hann ske. Om du inte hade hunnit se att MCn körde om och om olyckan varit framme så finns det en lite möjlighet att ni båda kunde anses ha skuld i att olyckan skedde. Din skuld kunde baseras på bristande uppmärksamhet bakåt och MC-förarens på för hög hastighet och att vederbörande körde om på en illa vald plats.

Ja detta blev ett kort och smått spekulerande svar på dina fråga, men mycket mer än så är inte möjligt att göra. Jag hoppas att du är nöjd med svaret. Bra jobbat av dig att uppmärksamma vad som var på väg att ske och grattis till att ha lyckats avstyra vad som kunde ha lett till allvarliga skador, främst för MC-föraren och dennes passagerare.

 

 


Klicka här om du vill ställa en fråga om något trafikrelaterat!


Tidigare trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala. Numera anställd som trafikingenjör på Sala kommun. Driver Uppkörningsbloggen sedan mars 2016. Där skriver jag om trafik, körkort, trafikregler och körprov. http://www.uppkorningblog.com

Rune Wahlin

Tidigare trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala. Numera anställd som trafikingenjör på Sala kommun. Driver Uppkörningsbloggen sedan mars 2016. Där skriver jag om trafik, körkort, trafikregler och körprov. http://www.uppkorningblog.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *