Fråga
En lastbilschaufför har dömts till dagsböter efter en kollision med en cyklist i korsningen Lindholmsallen – Götaverksgatan i Göteborg. Som jag kan se på Eniro-bilden av platsen har cyklisten kommit i lastbilsförarens döda vinkel snett bakifrån från höger och därför inte kunnat upptäckas. Omedelbart före att cykelstråket övergår till en gatukorsning är två pilar och en cykel målade på asfalten vilket tillsammans med kombinationen av asfalt och gatstenar kan ge cyklister intryck av att ha företräde. Enligt referat av domen i GP den 13/3 anses platsen vara en cykelpassage. Jag tycker att det rör sig om en korsning som utformats på ett sätt som vilseleder cyklister och invaggar dem i en falsk känsla av säkerhet. Själv har jag fått min bil påkörd från vänster i en T-korsning av en cyklist som ansett sig ha företräde. Där har väghållarna målat både cyklar och gåendesymboler mitt ute i gatukorsningen, lagt en avvikande beläggning och kantat cykelstråket med kvadrater i vit färg. Det är ingen cykelöverfart. Jag tycker att väghållarna har agerat ansvarslöst. Vad anser du?
Svar
Ett omfattande svar. Jag länkar till en annan hemsida där jag har studerat den händelsen. https://paragrafhjalpen.se/cykelpassage-eller-genomgaende-cykelbana/
Lämna ett svar