Behövs motorcyklarna på våra vägar?


Forumet om motorcyklar? startade den 1 oktober 2004

Kort sammanfattning av inlägg till forumet motorcyklar under åren 2004-2014


Maj 2014



2014-05-23

Namn Fredrik Hermansson
Inkom 18:27
Ämne Påkörd av motorcykel vid utfart på huvudled.

Hej!
Jag blev påkörd av en lätt motorcyckel när jag skulle svänga ut på en huvudled från en gata. Det va kö vid tillfället åt höger och jag skulle svänga vänster.

Bilkön stannade då och lämnade en lucka enligt blockeringsregeln .

Jag fickögonkontakt med den första bilen som stannade. Det var fritt från höger och jag körde ut och blev då påkörd av en mc som kom från vänster utanför bilkön som stannat för att släppa ut mig.

Han gjorde alltså en omkörning just då.Hade ingen chans att se honom då han passerade skymd utanför bilkön!

Min fråga är då vems är felet?


Svar:
Hej Fredrik! Tack för ditt fråga.

Du går då rakt på sak – du bär ansvaret eftersom du har väjningsplikt.

När förare har väjningsplikt som i detta fall är det tillåtet att köra om i vägkorsning men kanske inte så lämpligt med tanke på den risk som kan uppstå.


/Ernst

 


Augusti 2013


 

2013-07-22
Namn Jennie
Inkom 14:07
Ämne Små barn som passagerare.

 

Hej!
Min sons far har köpt en vespa och jag upptäckte till min förfäran att sonen åker baktill.

Han har en öppen mopedhjälm på men inga andra skydd eller nåt ryggstöd som hjälper honom sitta kvar.

Sonen är 3,5 år och jag anser att det är totalt olämpligt, men finns det något jag kan sätta emot?

(Vad jag tycker om det är helt oväsentligt för honom, men jag anser att han är för liten, och om han nu måste åka borde ha bättre skydd + bättre stöd att hålla sig kvar.)

Tack!

/Jennie

Svar: Hej Jennie! Tack för din fråga.

Jag håller helt med dig det är inte bara totalt olämpligt utan ansvarslöst.

Frågan är ju om barnet överhuvudtaget ska åka med – det spelar ingen roll hur kort körsträckan är. Vad händer om någon annan trafikant uppträder oförutsett?

En barnsits finns att köpa – sök på nätet barnstol eller sök barnsits för mc så finns det mycket att välja på.

Hjälmen ska vara så lätt som möjligt och sitta tajt med hakremmen väl spänd och godkänd med märkning CE-EN 1080 och har den tappats i backen bör den bytas ut.

Kompletterande klädsel är enligt min mening ett måste – gärna i skinn. Tjocka skor som vinterskor.

Förlåt jag glömde – din sons förare är ju så skicklig och kör ju alltid så lugnt och behärskat vilket innebär att du inte ska behöva oroa dig, eller?

Själv skulle jag definitivt avstå.

/Ernst

 


Maj 2013


 

2013-05-23
Namn Per
Inkom 12:25
Ämne Påkörd av en övningskörare.

 

Hej,

För några veckor sen blev jag påkörd av en övningskörare på ett inhägnat område (Jag har själv körkort).

Jag hade han i ryggen, och han hade mig i uppsikt framåt. Han ska ’styla’ och bränna förbi i hög fart varpå jag inte
ens tänker på att han ska åka så nära mig, så jag börjar en höger u-sväng för att köra tillbaka och då plötsligt kommer han i hög hastighet och kör in i mig snett bakifrån.

Nu undrar jag, vems är felet?

Svar:
Hej Per! Tack för din fråga.

Generellt gäller högerregeln på öppna platser. Du skriver att du har påbörjat en u-sväng men din beskrivning säger inte hur långt du har hunnit i din u-sväng.
Eftersom du har påbörjat u-svängen kommer motparten från höger.

Om motparten övningskör eller inte spelar ingen roll.

/Ernst

 


April 2013 


 

2013-04-03
Namn Jimmi
Inkom  02:50
Ämne Får jag vid köbildning med min mc köra mellan bilarna?

Hejsan,

Jag har en fråga angående tät köbildning, får jag på min mc ”filtrera” mig fram genom kön? eller måste jag vänta bakom bilarna tills det börjar rulla på igen?

Mvh

Jimmi

Svar: Hej Jimmi!
Tack för din fråga.

Det du beskriver är mycket vanligt
förekommande uppträdande och är ur trafiksäkerhetssynpunkt helt förkastligt. Risken är stor att du själv råkar illa ut då utrymmet mellan bilarna är begränsat.

Det finns däremot inget förbud att köra mellan köer men man kan ändå bli rapporterad av polisen som avgör om din körning är vårdslös eller inte.

Trafikförordningen anger att omkörning får ske endast om det kan ske utan fara dessutom ska man ha tillräckligt avstånd i sidled. Ofta är inte körfälten så breda så att du med gott samvete kan framhålla att du har tillräckligt säkert avstånd i sidled, eller?

Fundera också över vad som kan hända en varm sommardag att någon bilförare i kön öppnar en dörr eller när en förare plötsligt skiftar körfält.

Törs du ta den risken?

/Ernst 

 


September 2012


 

2012-09-27
Namn Marcus H
Inkom 10:26
Ämne Kan jag begära ersättning för uppkommen skada?

Hej
Jag var ute och körde med min motorcykel på en mindre väg, längre fram fanns ett vägarbete vid kanten av vägen men precis innan jag kom fram gick en av vägarbetare ut i vägen, troligtvis hörde han mig inte eftersom en grävmaskin arbetade bredvid.

Jag fick veja för honom men lyckades tyvärr inte hålla mig kvar på cyklen utan trillade med plåtskador som följd.

Skulle man kunna begära att företaget som utförde vägarbetet ska stå för min självrisk på motorcyklen?

Mvh / Marcus


Svar:
Hej Marcus! Tack för ditt inlägg!

Jag bedömer dina utsikter till ersättning som obefintlig.

Anledningen är att du är skyldig att med hänsyn till omständigheterna hålla tillräckligt låg fart när vägarbete pågår. ”Tillräckligt låg fart” innebär att du i princip ska kunna stanna om det behövs.

/Ernst 

 


Juni 2012


2012-06-28
Namn Uffe
Inkom 22:16
Ämne När tar bilisterna sitt ansvar och uppmärksammar motorcyklisterna?

 

Hej igen.

Angående 3:e punkten ovan om ökade motorcykelolyckor så är det faktiskt så att om man ser fr.o.m. 80-talet så har antalet motorcykelolyckor minskat drastiskt. Då fanns ca 80.000 motorcyklar i trafik och och nu finns över 300.000 motorcyklar i trafik, trots det så skedde det flera olyckor i faktiska tal på 80-talet än de gör idag. Sett till ökningen av antalet motorcyklar i trafik så har minskningen av olyckor varit fantastisk.

Under de första åren på 2000 talet så var det en stor tillväxt med motorcyklar och då ökade antalet olyckor en aning dock inte i motsvarande grad som ökningen i antal motorcyklar.

Det finns officiell statistik som stöder mina påståenden ovan. SMC har så klart kommenterat saken
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2008/Farre-olyckor-pa-motorcykel-trots-fem-ganger-fler-i-trafik/


Dessutom finns färsk statistik från Trygg-Hansa att antalet motorcykelolyckor har minskat under de senaste 4 åren.
http://media.trygghansa.se/2011/04/15/motorcykelolyckorna-har-minskat-med-en-femtedel/


Jag tycker det visar att motorcykelkollektivet med SMC i spetsen tar sitt ansvar för att öka trafiksäkerheten för motorcyklister.

Statistiken visar också att i 62% av alla motorcykelolyckor så är ett annat fordon vållande, så när tar bilisterna sitt ansvar och uppmärksamma motorcyklisterna?

Angående synbarhet så får motorcyklar, till skillnad mot bilar, ha varselljus tända tillsammans med halvljus och idag finns små diskreta LED-ljus som inte skämmer motorcykelns utseende att montera som skulle öka synbarheten. Med t.ex. en triangelformad ljusbild skulle motorcykeln kunna utmärka sig mot t.ex. mopeder.


Svar:
Hej Uffe och tack för ditt inlägg!

Punkt nummer har nu ändrats  för att motsvara nu aktuell statistik.

Låt oss hoppas att ditt förslag om ökad synbarhet finner gehör så att motorcykelolyckorna fortsätter att minska på våra vägar.


/Ernst

 


 

2012-06-28
Namn Uffe
Inkom 14:11
Ämne Klart motorcyklar ska finnas.

Klart motorcyklar
ska finnas. Fler borde köra MC eller scooter, speciellt i storstäderna. Motorcyklarna är inte en del av trängselproblemet i storstäderna, de är en del i lösningen av den.

MC’n spar resurser (mindre material än i bil), utrymme och miljön (drar mindre bränsle)

Dessutom är det roligt att köra mc så den befrämjar även välbefinnandet.

Varför inte förena nytta med nöje när du ska till jobbet, ta hojen istället för bilen.

Det gör jag.

………………………………………………………….

Tack för ditt inlägg i debatten.

/Ernst

 


Maj 2012


 

2012-05-16
Namn Lili Pettersson
Inkom 09:59 
Ämne Omkörning av motorcyklist

 

Får jag som bilist köra om en mc i enkelfil med vajerräcken?

Svar: Hej Lilli!

Tack för din fråga.

Är det bara ett körfält så är det olämpligt att köra om – du kanske med ditt handlande tvingar motorcyklisten av vägen.

Du har skyldighet att ge motorcyklisten tillräckligt utrymme.

//Ernst 

 


November 2009


 

2009-11-26
Namn Reinhold Håkansson
Inkom 14:18
Ämne Motorcyklar


Naturligtvis skall mc finnas i trafiken. En mc är ett skönt sätt att färdas med och då spesiellt sommartid! När jag och min fru var unga, körde
vi en oförglömlig tur ner genom Tyskland via de äldre vägarna till Medelhavet Monaco, Nice,Ax en provence och hem genom Frankrike ca 400 mil. Vilken tur och oförglömlig!

I dag kör vi bil av naturliga skäl. (ett exempel av många med Mc).(Ålder)

Däremot anser jag det fel att inte mc längre har registreringsskyltar. (eller varför inte regnr på hjälmen).

Som det är i dag så kan mc blåsa rakt förbi fartkamerorna utan att registreras av dessa. Det här är helt oansvarigt av myndigheter som har ett ansvar för trafiksäkerheten på våra vägar.

De flesta mc åkarna som gillar mc tror jag dock kör reko , men tyvärr har jag sett allt för många som inte beter sig reko.

Jag anser också att böter för fartsyndare borde knytas till ägaren av fordonet och sen fick ägaren betala böterna eller tala om vem som kört fordonet vid bötestillfället!

I Vänlighet Reinhold

 


Oktober 2009


 

2009-10-30
Namn Sven Johanneson
Inkom 11.04
Ämne Inget mer
Nu är det slut! Var det den sista motorcykeln som körde om mig i full fart på 30 sträckan?

 


September 2009


 

2009-09-28
Namn Tulle
Inkom 22:37
Ämne Mitt körkort

Har under sensommaren fixat mitt körkort för tung MC. Smaka på ordet….”tung MC”…..inte illa….

🙂

Hade inte klarat det utan Ernst. Kan bara hålla med alla andra som lovordar ”gubbtjyvens” kombination av piska och humor.. 😉

Jag kan fortfarande inte förstå hur han på 50 meters håll kunde se att jag försökte fuska lite med bromsningen på andra sida körgården… 🙂

Återigen ett jättestor tack för ditt tålamod och dina ovärderliga råd Ernst. Ser fram emot ”avrostnings”-turen nästa vår.

//Tulle

 


2009-09-28
Namn Patrik
Inkom 14:23
Ämne En tankeställare
Hej! Jag har ett stort intresse av trafik och trafiksäkerhet, jag är bilförare såväl som mc-förare. Jag anser att många motorcykelförare dras över en kam och att det finns en allmän misstro till motorcyklister.

Det finns en allmän uppfattning om att motorcyklar nöjeskör, smutsar ner trafiken i onödan och att vi alla kör som idioter! Jag måste säga att jag är mycket besviken på denna uppfattning då jag som pendlar till skolan och arbetet med min motorcykel, som förövrigt är mycket snålare och miljövänligare än 99% av bilarna, varje dag utsätts för farliga situartioner.

Min uppfattning som mc-förare, även då jag kör bil, är att motorcykliser över lag är duktigare förare än bilister. En sådan enkel sak som att blinka vid filbyte på motorvägen (HUR SVÅRT SKA DET VA??) görs enligt min uppfattning mycket mer frekvent av motorcykliser. Vi måste kolla oss runt och vara uppmärksamma – annars dör vi!

Det finns ytterligare en aspekt jag vill ha nämt till folk som tycker att mc-åkning är waste: Tänk hur miljövänliga ni är som sitter en, max 2, personer i en bil som drar 1 liter milen. Och till alla som tycker miljöbil är det vitigaste som finns i värlen.. Den där solresan till varmare breddgrader då gäller väl inte miljötänkandet? en Boing 767 (normalt stort flygplan)drar mer bränsle i starten än vad en Volvo V70 gör på ett helt år! efter det ligger dom på 16-17 liter/km till Thailand är det över 1000 mil, sen ska man hem igen.. personligen så prioriterar jag mc-åkning där min årsförbrukning ligger på 200 liter bensin.

En tankeställare!

//Patrik

 


Juni 2009


 

Namn Jonas E-postmeddelande inkom 21 juni 2009
Inlagd den juni 21,2009 19:24
Ämne Opraktiskt? Nej

Svar på Lenas inlägg 10 januari 2005; ”Motorcykelåkning kan givetvis inte förbjudas. Att det sen är ett väldigt opraktiskt fordon är ju en annan sak. Motorcykelförare är väl som alla andra förare – en del kör bra och andra inte och många kör på tok för fort.??”

Opraktiskt? En sak som är jävligt opraktiskt är att sitta ensam i sin V70 2,5t å dra 1 liter milen när man lika gärna kunde sitta på min MC å dra 0,25-0,3 liter per mil, Tänk efter innan du utalar dig!

Mvh//Jonas

 

 


Augusti 2008


 

Namn Persson
Ämne Inte bara ungdomar

Signaturen David ondgör sig över att det är typ bara ungdomar som kör ihjäl sig på effektstarka hojar. För bara ett par år sedan så gick olycksstatistiken 50+ (dvs gubbar/käringar modell Ä) om ungdomarna. Så stod också SMC:s representant och skruvade på sig rejält och stammade, när han blev intervjuad av media, när detta framkom.

Då sa han; Många återfallsknuttar klarar inte av dagens moderna motorstarka maskiner, från de maskiner dom är vana vid när man körde hoj på 50-60 talet. Man har ingen aning om bromsteknik & kurvtagningsteknik.

Så gör oss alla en tjänst. Gnäll inte och hugg enbart på vårdslösa ungdomar. Finns gott om självmordskandidater av äldre snitt också.


Inlagd den
Aug 27,2008 03:32

 


 

Namn Janne B
Ämne Utbildning

Det skulle vara obligatorisk träning på bana, vid utbilningen för mc körkort. Nyttan med detta är att man inte har någon mötande trafik, inget grus på vägbanan och en instruktör som kör efter eller före, och tittar på eller visar spår val, svängpunkt mm. Jag anser mig vara en medel god mc förare, men jag har lärt mig otroligt mycket under detta års ban körande. Både på gokart bana och stor bana. Mitt råd till alla handledare är att åka till en SMC tillhanda hållen banträning.


Inlagd den
Aug 26,2008 13:10

 


Maj 2008


 

Namn David
Ämne Mc-olyckor

Det ökade antalet mc olyckor är ungdomar som tagit begränsat mc kort och direkt efter uppköring köpt sig nån värsting plastraket som t.ex Suzuki Gsx1000r eller yamaha R1 för att det är häftigt och sedan kör dem pga av brist på erfarenhet framför styret som tar flera år av mc åkande att få.


Inlagd den
Maj 21,2008 16:22

 


 

Namn Gun
Ämne Nyttan av att nöta bromsteknik E-post inkom 2008-05-12 16:49

Ja så ligger vi och njuter av mc körning på små vägar, helt underbara ”kringel i krok” sträckor som planerats av YCC.

Först kör en Volvo stationsvagn sen kommer jag och strax efter mig kör min man Kent. Takten är ganska maklig för det pågår en cykeltävling åt motsatt håll.

Helt plötsligt från en liten grusväg till höger dyker en häst upp. Det syns ganska tydligt att en ryttare har blivit avkastad och hästen rusar blint. Den springer ut på vägen bara 50 meter framför mig, men jag hinner stanna.

Kent har stannat bakom mig, han går ut på vägen och stoppar på en gång all trafik. Volvon framför mig stannar lite lägre fram, uppe på ett backkrön.

Hästen står nu mitt i vägbanan mellan Volvon och mig och tvekar lite. Plötsligt får den ett ryck och kommer springande mot mig. Jag kör ut mot mitten av vägen för att mota/stoppa den och den stannar, helt förfärad över den farliga varelsen jag är i hjälm, lysande strålkastare och mullrande motor.

En klunga med cyklister kommer från motsatt håll och hästen rör sig oroligt över vägen. Han halkar lite, hästskor och asfalt är ingen bra kombination.

Ur Volvon stiger nu en person och jag inser att han är van vid hästar för han närmar sig den nu rätt rejält stressade kusen med ryggen före. Genom att sakta steg för steg gå med ryggen före utgör killen inte något hot och han lyckas komma så nära att han kan grabba tag i de löst hängande tyglarna. Han talar lugnande till hästen och de går lite åt sidan.

Bakom oss har Kent stoppat upp all trafik och där står en kö av lastbilar, bilar och hojar och otroligt nog försöker ingen köra förbi. Från motsatt håll kommer två sporthojar som förstår mina tecken och saktar ned. De stänger t.o.m. av sina motorer, släcker strålkastarna och rullar ljudlöst förbi platsen (föredömligt). Killen lyckas nätt och jämt hålla hästen, som nog helst vill springa till skogs.

Från grusvägen kommer två personer springande. Den ena i full ridutrustning, den avkastade ryttaren verkar vara ok. Den andra personen tar han om hästen. De är förundrade men tacksamma över att den inte blivit påkörd.

Denna händelse avlöpte lyckligt för att några av de inblandade hade kunskap om hästar och för att de övriga snabbt uppfattade situationen och handlade rätt. Det hade kunnat bli en rätt otäck händelse.

Kent och jag fortsatte sen, något omtumlade och en erfarenhet rikare, till Nynäshamn och till en trevlig avslutning på den tipsrunda som Yamaha Custom Club anordnat.

Gun

Inlagd den Maj 12,2008 21:03

 


April 2008


 

Namn Jonathan
Ämne Livsfarliga skyddsräcken

Drygt 12 000 personer demonstrerade mot livsfarliga skyddsräcken.

Länk

 

Inlagd den April 12,2008 22:53

 


Mars 2008


 

Namn Berra
Ämne synbar

 

Ni som kör båge ta på er en reflekterande väst så syns ni bättre.


Inlagd den
Mars 28,2008 12:53

 


December 2007


Namn Johan
Ämne Buller

Skönt att slippa höra det fruktansvärda buller som ni motorcyklister för med sig.

Inlagd den Dec 04,2007 07:06

 


Juni 2007


 

Namn Ulla Nervander
Ämne Hur ska vi motorcyklister agera?

Vi måste ha full koll på allt.

Vi måste förutsätta att ingen annan ser någonting alls.

Vi måste ”rätta till” alla andras tillkortakommanden.

ANNARS BLIR VI IHJÄLKÖRDA!

Inlagd den Juni 21,2007 16:06

 


 

Namn Kent Nordlander
Ämne Bättre utbildning när de gäller avståndsbedömmning!

Det behövs bara lite mer vett i vissa åhojj åkare och mycket mer vett i bil förare som inte fattar att dom blir mer utsatta om man inte håller avstånd och blinkar med med mera vid sväng, bilistena verkat tro at allt på två hjul är 25-30 km Mopeder

Inlagd den Juni 14,2007 13:24

 


 

Namn Joakim Olsson
Ämne Behövs motorcyklarna på våra vägar?

JA! det gör dem.. Det behövs bara lite mer vett i vissa åhojj åkare och mycket mer vett i bil förare som inte fattar att dom blir mer utsatta om man inte håller avstånd och blinkar med med mera vid sväng


Inlagd den
Juni 01,2007 17:17

 


December 2006


 

Namn Ursula
Ämne Motorcyklar

Motorcyklar är ett rent nöje. Det är antingen för varmt eller kallt att köra och det är svårt att hitta någon praktisk användning. Det borde finnas en kampanj för att informera om hur utsatt och riskfyllt det är att köra motorcykel och alla bör naturligtvis ha utbildning. Ta bort möjligheten att köra endast på bilkortet för äldre förare.


Inlagd den
Dec 05,2006 13:32

 


November 2006


 

Namn pierre
Ämne LÄTT MC

vilken lätt mc ska man välja cross? custom? sporthojj? märke? modell? tacksam för svaaaaaaar!!!!!


Inlagd den
Nov 08,2006 12:28

 


Oktober 2006


 

Namn Paul von Apfelgren
Ämne käraste motorcykel…

Jag sätter mig på sadeln, vrider om nyckeln… motorn vrålar till. Fötterna på fotpinnarna ,full tank man slår på lyset, rullar ut ur garget… det är natt klockan är 3 slagen, man svänger ut på vägen … vid 160 km/tim är vägen inte en väg… det är en mur av träd och buskar motorcykeln är min häst, jag är riddaren. Nu är vi uppe i ca 240 km/tim. Jag vrider nästan gashandtaget av styret, motorn vrålar… jag lägger i sista växeln på min nya harly V-rod och den skuter iväg i 300 knyck…

Den som inte förstår den känslan ska inte heller snacka om motorcyklar.

mvh Paul von Apfelgren

Inlagd den Okt 29,2006 13:30


 

Namn Mike Nomad
Ämne Min mening om våra motorcyklar

 

Det behövs flera motorcyklar på svea rikes vägar. Ta bort lätt-mckort och gör så att man får ta tung mc-kort när man är 15 år. Och det skall
vara billigt att köra upp!

Inlagd den Okt 29,2006 13:16

 


September 2006


 

Namn Agne Gralby
Ämne motorcykeln i trafiken

Har med intresse följt diverse synpunkter på hur mc-förarna skall ”klämmas åt” i syfte att minska olyckorna.

Tänkta åtgärder verkar för mej vara att skjuta bredvid ordentligt. Är själv en gammal ”återfallare” som är ute och ”knarrar” en hel del, och mina intryck stämmer inte med de anledningar o åtgärder som föreslagits. Som att hastighetsöverträdelser är det vanliga t.ex, Har helt annan erfarenhet av det, både av mej själv och andra mc-förare.

Vi är ju en mycket större andel förare som har mogen ålder jänfört med bilförarna vilket syns i trafiken också. Mycket sällan man blir omkörd av någon fartdåre på mc. Så den anledningen till olyckor är inte särskilt stor.

Skulle vara intressant att ha statistik på hur många mc-olyckor som förorsakats av bilförare. Min erfarenhet är att vi inte blir upptäckta i tid eller rent oförstånd om hur en mc funkar i trafiken.

Mitt förslag i frågan är att vi får lag på att MC-förarna skall ha reflekterande kläder så de syns på håll. Poliserna har ju sådana, jag har också börjat använda sådan. För som det nu är så har ju någon ”trennisse” hittat på att våra kläder skall vara svarta mest, helt förkastligt

Inlagd den Sep 02,2006 21:40


 

Namn Jimmie Åkerstedt
Ämne Reflektion på frågeställningen trafiksäkerhet.

De sk ”pendlarna” som bara kör fram och tillbaka till jobbet är oftast bättre på att vara synliga pga erfarenhet och vana. Värre är det med 300Kmh hojarna som helt plötsligt dyker upp i vänster backspegel just när man påbörja en omkörning.

Flouruserande tape på sidospegelarnas framsida och reflexväst är utmärkta verktyg för att synas bättre i trafiken. samt att hålla hastighetsbegränsingen och agera hövligt mot sina medtrafikanter. Sluta titta ned i asfalten Tag Ögonkontakt med dina berörda medtrafikanter.

Tillgängligheten till högpresterande motorcyklar gör att alla kan få temporär horn-utväxt i pannan och vrida på gasrullen. Det finns inte mycket som slår känslan av att släppa loss alla hästarna i asfalten.

Där emot så finns det ingen mc-fabrikant som levererar motorcykeln med motsvarande bromsförmåga inbyggt i föraren. Självklart finns resurserna på motorcykeln, men nästan ingen vet hur de ska användas korrekt. Försäkringsbolagen borde bjuda på förarutbildning när man köper deras dyra försäkring!

Med den nya kunskapen som vi fått på utbildningen så skulle nog vi komma närmare noll visionen. Brist på kunskap, omdöme och den höga hastigheten är de största bovarna.

/jimpa elev hos Ernst


Inlagd den
Sep 01,2006 18:04

 


Augusti 2005


Namn Fredrik ”40års krisen :P”
Ämne Uppkörning för MC klar 🙂

Fixade uppkörningen för tung mc idag på första och enda försöket 😀 Stort tack till Framtidens trafikskola och i synnerhet till Ernst, som är en av de absolut bästa lärarna jag någonsin träffat. Ernst kombinerar humor och värme med ett fast grep om ”piskan” med fantastiska resultat. Jag har nog lärt mig mer på de veckor jag spenderat för att få mitt A kort än på de 20 år jag haft mitt B kort


Inlagd den
Aug 24,2005 19:48

 


Oktober 2004


 

Namn Pekka Jalovaara
Ämne Tycker du att motorcykelkörning är en nödvändighet på våra vägar?

Jo det tycker jag. Jag upplever dessutom motorcyklisternas beteende vänligt, hänsynsfullt och ytterst trafiksäkert.

Inlagd den Okt 01, 2004 19.54



Denna sidan är ursprungligen skapad av Ernst Donlemar. Sidan är omarbetad av Martin Nilsson för att få en bättre responsivitet på mobiltelefoner. Om någon del av materialet mot förmodan skulle visa sig vara felaktigt beror detta på misstag i omarbetningsprocessen och inte på bristande kunskap från Ernst. Rapportera gärna om ni upptäcker något fel! Vi friskriver oss från eventuella följder felaktigt material kan medföra.