News

  • Sverige – alkolås – EU. –

    Vid trafiksäkerhetsseminariet i Bryssel, 22 mars, uppmanades EU att påskynda införandet av alkolås. Vid det belgiskt-svenska trafiksäkerhetsseminariet i Bryssel uppmanade Statssekreterare Jonas Bjelfvenstam EU kommissionen och medlemsländerna att påskynda införandet av alkolås. Därigenom skulle en snabbare minskning av de alkoholrelaterade trafikolyckorna uppnås. Martin NilssonLider av kronisk skrivklåda och har ett genuint trafikintresse. Driver Trafiksäkerhet.se samt…

  • Förare med rörelsehinder. –

    Björn Peters på VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) ger förslag till förbättrade rutiner för att hjälpa körkortssökande med funktionshinder. Forskaren Björn Peters på VTI påvisar att förare med funktionshinder inte är inblandade i fler trafikolyckor än andra förare. Dock blir funktionshindrade förare tröttare och får anstränga sig mer på grund av att de hjälpmedel som finns…

  • Polisen. –

    Polisen intensifierar bältesanvändningen särskilt hos yrkesförare i syfte att spara liv. Särskild uppmärksamhet kommer att riktas mot yrkesförare då bältesanvändningen bland dessa är betydligt sämre jämfört med privatbilister. Kampanjer som belyser vikten av att använda bilbälte kommer att bedrivas av både Vägverket och NTF. (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande) Läs om polisens del i trafiksäkerhetsarbetet i…

  • Sveriges Riksdag. –

    Kommer en obligatorisk utbildning om alkohol och droger att införas för alla som tar körkort? Läs Riksdagens protokoll, ”Alkohol i trafiken” Infrastrukturministern Ulrica Messing anser att en obligatorisk alkoholutbildning bör införas för alla som ska ta ett körkort. Detta är en av de åtgärder för att minska antalet dödade och skadade i trafiken som regeringen…

  • Upsala Nya Tidning. –

    ”Höjda körkortskrav ska rädda liv.” Uppsala Nya Tidning (UNT) har låtit körkortsinnehavare prova sin kunskapsnivå. UNT har intervjuat Rickard Granlund vid Vägverket, som anser att många ”privatister” saknar tillräckliga kunskaper inför såväl det teoretiska provet som det praktiska förarprovet. Han anser vidare att utbildning i ämnet trafik måste återinföras i skolorna och att ämnet bör…

  • Nationell samling – STR. –

    Sveriges Trafikskolors Riksförbund, presenterar sju åtgärder för att öka trafiksäkerheten samt föreslår att ett förarutbildningsråd inrättas. De sju åtgärderna syftar till att minska antalet trafikolyckor bland unga förare. Det förarutbildningsråd som föreslås ska vara ”ett forum där politiker, myndigheter, forskare och trafiklärare kan diskutera och ta gemensamt ansvar i förarutbildningsfrågor”. Läs även under prov och…

  • Vägtrafikinspektionen. –

    Vägtrafikinspektionen anser att Vägverket ger en förskönande bild av trafiksäkerhetsutvecklingen. Vägtrafikinspektionen är kritisk till Vägverkets inriktning av trafiksäkerhetsarbetet och menar att det finns risk att Sverige förlorar sin position som ledande nation inom trafiksäkerhet. Dessutom anser inspektionen att finansieringsförslag saknas fullt ut till Vägverkets förslag om förbättrande åtgärder. Läs mer även om Vägverkets uppfattning om…

  • Trafiksäkerhet – Moped. –

    Vägverket har identifierat ett antal viktiga åtgärder för att öka säkerheten vid mopedkörning. Vägverket försöker tillsammans med Polisen och olika branschorganisationer finna lösningar som minskar antal omkomna och skadade vid mopedkörning. Vägverket avser att kartlägga nuvarande ”mopedutbildning” samt vidta åtgärder till en förbättring. Läs även övriga aktörers avsiktsförklaringar för en säkrare mopedtrafik. Läs mer om…

  • Försäkringsförbundet. –

    Anser i sitt pressmeddelande att mopedutbildningen måste kvalitetssäkras för att minska antalet omkomna och skadade i trafiken. 16 personer omkom och 2746 skadades i mopedolyckor under år 2002. Sammanställningen av mopedolyckorna, som Försäkringsförbundet presenterat, visar en ökning av antalet omkomna och skadade med 45 procent respektive 134 procent under 5 års- perioden 1998 – 2002.…

  • NCAP:s krocktester. –

    Ger NCAP:s krocktester falsk säkerhet? Läs Vi Bilägares krönika om NCAP:s brister i betygssystemet. Vi Bilägare menar att storlek och vikt borde ha inverkan på det betyg som ges vid NCAP:s krocktester. Det kan inte vara riktigt att bilarna oavsett tyngd ges samma betyg när viktskillnaden kan vara över ett ton. Läs mer om den…