News

  • Don’t drink and drive.

    Don’t drink and drive-veckan en årlig manifestation i samband med skolavslutningarna. Don’t drink and drive-veckan är en del av den kampanj mot rattfylleriet som Vägverket, tillsammans med Rikspolisstyrelsen, NTF, MHF, Alkolholkommittén samt MADD (Mothers against drunk driving) står bakom. Läs mer om om alkohol- och narkotikapolitiken i Sverige i Svensk trafiksäkerhet och det trafiksäkra samhället…

  • Olyckor med EU-moppe. –

    Olyckor med EU-moppe ökar. 15-åriga pojkar är överrepresenterade i olycksstatistiken. DN (Dagens Nyheter) skriver att mopedolyckorna har mer än fördubblas sedan EU-mopeden kom. Läs mer om moped och förarutbildning i Svensk trafiksäkerhet och det trafiksäkra samhället >> Martin NilssonLider av kronisk skrivklåda och har ett genuint trafikintresse. Driver Trafiksäkerhet.se samt övningskörning.com. Trafikskoleägare och trafiklärare sedan…

  • Vårdslöshet vid rattfylla. –

    En rattfull person får högre ersättning vid en trafikolycka än en berusad som har ramlat på gatan. För svårt att bevisa vårdslöshet vid trafikolycka skriver MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) och anser liksom Länsförsäkringar att det är vårdslöst att köra bil när man druckit alkohol. Läs mer om alkohol- och narkotikapolitiken i Sverige i Svensk trafiksäkerhet och…

  • Hjälmtvång för barn. –

    Obligatoriskt för barn under 15 år att använda cykelhjälm när de cyklar och blir skjutsade på cykel. Vid trafikutskottets internationella konferens informerade infrastrukturminister Ulrika Messing att regeringen kommer att föreslå hjälmtvång för barn under 15 år. Läs mer under ”Sammanfattning” i Svensk trafiksäkerhet och det trafiksäkra samhället >> Martin NilssonLider av kronisk skrivklåda och har…

  • DN – trafikolyckor. –

    Lars Englund forskare hävdar att Vägverket manipulerar olycksstatistiken och därmed har förbrukat sin trovärdighet. Trafiksäkerhetsforskaren Lars Englund skriver på DN (Dagens Nyheter) Debatt att dödsolyckorna har ökat sedan nollvisionen beslutades. Läs mer om olycksutvecklingen i Sverige i Svensk trafiksäkerhet och det trafiksäkra samhället >> Martin NilssonLider av kronisk skrivklåda och har ett genuint trafikintresse. Driver…

  • Världsunik körsimulator. –

    VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) har invigt sin nya körsimulator, Driving Simulator III, en resurs för väg- och transportforskningen. Driving simulator III har ett avancerat rörelsesystem som medger snabba accelerationer och ett skakbord som gör körupplevelsen än mer verklighetstrogen. Läs mer om svensk trafiksäkerhet och det trafiksäkra samhället, inventering och analys av möjliga åtgärder >> Martin…

  • Väjningsplikt – gående. –

    VTI (Väg- och Transportforskningsinstitutet) rapport om dödade och skadade på övergångsställen före och efter regeln om väjningsplikt. Undersökningen visar att antalet skadade vid obevakat övergångställe har ökat sedan regeln om väjningsplikt mot gående på obevakade övergångställen infördes maj 1 2000. Läs även om gåendes skyldigheter i Svensk trafiksäkerhet och det trafiksäkra samhället>> Martin NilssonLider av…

  • GuldTriangeln till Vara. –

    Vara kommun har tilldelats GuldTriangeln för sitt engagerade trafiksäkerhetsarbete. GuldTriangeln som delas ut för tionde gången är ett samarbete mellan NTF, Vägverket, Svenska Kommunförbundet och Rikspolisstyrelsen. Motiveringen är bl.a. att ”Vara kommun visar hur även en liten kommun kan arbeta systematiskt och långsiktigt utifrån en klar målbild”. Läs mer om trafiksäkerhet och det trafiksäkra samhället,…

  • SVT – rattfylleristdomar. –

    Diskriminering – rattfulla med utländsk bakgrund döms till hårdare straff i Stockholm och Malmö. I en granskning av 700 rattfylleristdomar i Stockholm och Malmö döms de personer med utländsk bakgrund oftare till fängelse. Detta trots att svenskarna i genomsnitt hade högre promillehalt. Kartläggningen visar också att straffet påverkas av inkomst och utbildningsnivå. Behövs det en…

  • Ny bältesmätning. –

    Kvinnorna är cirka 10 procent bättre på att använda bilbältet än män. 10-15 liv per år kan sparas. Gunnar Carlsson på NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande) anser att ett intensifierat informationsarbete och bältesmätning är ett måste så länge bilindustrin inte tar sitt fulla ansvar. Effektiva bältespåminnare måste vara standard i nya bilar. Dessutom måste allmänheten…