SUV. Att förlänga sin penis till bekostnad av miljön


Trender

Sedan tidernas begynnelse har nationer influerat varandra ifråga om seder och bruk. Under 16 talet var det Frankrike som var den tongivande nationen. Vi Svenskar tog till oss ett otal låneord och kulturella seder. Det var Frankrike som var ”inne” nationen.

Sedan början av 1900 talet har den tongivande nationen varit Usa. I dagligt tal smyger vi vid tillfällen in diverse Engelska ord och ser ofta på Amerikanska filmer. Detta färgar vår vardag och är något som vi oftast inte reflekterar något större över.

Sveriges bilpark består procentuellt sett inte av särskilt många amerikanska bilar om man jämför med bilar som är producerade i andra delar av världen. Med andra ord har dom amerikanska bilproducenterna som grupp betraktat inte lyckats särskilt bra på den svenska marknaden av olika anledningar.

En sak har dom dock lyckats med! För ca 10-15år sedan spreds en trend till Sverige från Usa.

 

SUV trenden.

SUV trenden går ut på att ju högre bil du har, desto mer kan du ”se ner” på alla i din omgivning. Ju, större och högre bil du har ju högre blir din sociala acceptans i området där du bor. Männen beundrar dig för att den är så stor. Bilen alltså. Och kvinnorna ser dig som en riktig man som kan köra och hämta stockar i skogen med din stora bil.

Du berättar gärna för dina grannar om hur kul bilen är att köra och om dess fantastiska fyrhjulsdrift som du aldrig har använt och förmodligen aldrig kommer märka att bilen har.

Som försäljnings argument, eller inköps argument till dig själv när du köpte bilen intalade du dig att du köpte bilen för att barnen åker säkert i bilen.

Men vänta lite!!…

Jo, detta var kanske lite väl tillspetsat? Men min fråga är vad är det som får en att köpa en Audi Q7 eller kanske en Bmw X6?

 

Körgladje??

Ju högre man sitter ju mindre körglädje. Sätt dig i bilen och mät hur långt över marken ditt huvud hamnar. Mät i olika bilar och jämför. Dra av 20% av körglädjen för varje decimeter ditt huvud hamnar längre från marken så hamnar du ganska nära sanningen.

Ställ dig frågan, varför är det så roligt att köra Gocart?

 

Den är snygg?

En Audi Q7 är en Volkswagen Passat på steroider. Om man sminkar ett miljösvin blir det fint, men det är fortfarande ett miljösvin…. Förlåt alla Volkswagen ägare, jag var bara tvungen… Jag har inget emot varken Audi eller Volkswagen! Jag gillar bara inte höga bilar…

Ja, ok det finns vissa undantag. Volvo V60 är ändå rätt snygg…

 

Den är miljövänlig?

Nej, det är det nog knappast någon som har påstått. Ju högre Suv, desto högre luftmotstånd… Stoppa samma motor i en lägre bil så får du oftast en lägre bränsleförbrukning.

Den är säker!

Ja! Där satt den!!

Ja, den är säker för Dig och Din familj men oftast inte för din omgivning.

Där finns dock en fördel!…

Om du låst dig ute kan du ju i och för sig använda den som en murbräcka när du skall slå in dörren.

 

Min fråga är!

Varför smutsa ner i onödan genom att köpa en hög och stor bil?

 

Ps: Självklart spelar motorvalet en stor roll för bilens utsläpp men det kommer fler inlägg om detta senare.

 

 

Lider av kronisk skrivklåda och har ett genuint trafikintresse.
Driver Trafiksäkerhet.se samt övningskörning.com.
Trafikskoleägare och trafiklärare sedan 20 år tillbaka.

Martin Nilsson

Lider av kronisk skrivklåda och har ett genuint trafikintresse. Driver Trafiksäkerhet.se samt övningskörning.com. Trafikskoleägare och trafiklärare sedan 20 år tillbaka.

En reaktion till “SUV. Att förlänga sin penis till bekostnad av miljön

  • juli 2, 2017 kl. 8:15 f m
    Permalink

    Hej den artikeln om suven var bra , så är det ju. jag brukar säga att de som kör som svin har hjärnan mellan benen.
    På samma sida fanns det en fråga om storleken på förbudsmärken och då kom jag att tänka på något jag förgäves försökt få Motala kommun som enligt Trafikverket har rätt att tolka anvisning om hur trafikskyltar ska placeras. Jag jobbar som chaufför på Posten och är alltså beroende av lastzonen. men kommunen anser jag för att göra det bekvämt för sig själva så särmarkeras inte lastzonen med särskild färg, platsen markeras lika med parkering. Skylten som anger att det är en lastzon placseras i den höjden man sitter när man sitter i en lastbil ( för vem är skylten till för?) medan man placerar tex P skylten i bilförarens siktområde. Kommunen nyttjar ochså den stolpen lastzonskylten sitter på till andra skyltar som sitter lägre ner, en del sitter ca 50 cm ovan mark. jag har tittat på trafikverkets anvisningar och dessa anvisningar anser jag tillåter eget godtycke hos resp kommun. Dessutom följer man det inte konsekvent. Så gott som samtliga lastzonsskyltar sitter på 4m höjd. Och kommenterar man placeringen svarar kommunen att de bara följer lagen. jag tycker trafikverket borde visa bättre kompetens och ta sitt ansvar för att göra tydligare anvisning. Som att om en skylt ska ange en specifik plats ändamål ska skylten sitta i bilistens synfält och ha företräde för andra skyltar som kan placeras på samma stolpe. Dessutom tycker jag att det är fel att trafikverket inte har ansvar över vad skylten i sig har för betydelse. Storbritannien tex där har deras trafikmyndighet eget ansvar och satt en lag för just denna skylt som måste följas av alla. och har exakt samma betydelse att man får lasta och lossa gods i 20 min att det bara gäller varutransporter. punkt slut. det skulle tas bort så mycket oro stress frustration, ilska och känsla av vanmakt eftersom trafikverket ju tillåter att lastzonen betydelse har 290 kommuners eget godtyckliga tolkningsföreträde där min dagliga arbetsmiljö åsidosätts. Motala kommun vill helst inte ha några varutransporter alls och gör allt för att jävlas då trafikverket tillåter egen fri tolkning av trafikregler. och det finns ingen man kan vända sig till då alla skyller på någon annans ansvar. Polisen är så underbemannad att de stängt av all trafikövervakning, delvis beordrad av Motala Kommun. rättslös i en ”rättsstat” men så är den lokala ”andan”

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *