Cykelöverfarter och cykelpassager


Kommentar från läsare

Vansinne att man infört ”cykelöverfart”.
Nu kommer olyckor att hända på grund av att cyklisten tror att bilen måste lämna företräde.
Många, många cyklister vet inte skillnad på ”cykelpassage” och ”cykelöverfart”. Samma med många, många bilister.

Bäst hade varit om man behållit det gamla: ”Cyklister har ALDRIG företräde”.

Svar

Jag håller med om att det är rörigt och att kunskapen är dålig. En sak som bidrar är att det som i dag är cykelpassage tidigare hette cykelöverfart och det ligger kvar i människors medvetande.

Cykelöverfarter som de definieras idag är till för att öka framkomlighet och säkerhet för cyklister. Ska man lyckas få fler pendlare att ställa bilen och ta cykeln istället måste framkomligheten förbättras för cyklande.

 

Detta gäller för cykelöverfart

  • Skyltas med B8 Cykelöverfart
  • Utformad för att säkra att fordon inte passerar i över 30 km/h, ofta genom upphöjning
  • Vägmarkering
  •  Väjningslinjer, ”hajtänder”
  •  Fordon har väjningsplikt mot cyklande som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten
  •  Cyklande ska ta hänsyn till avstånd och hastighet hos fordon som närmar sig
  • Skall även beslutas och kungöras i lokala trafikföreskrifter

Läs mer om cykelöverfart och cykelpassage

 

 

 


Klicka här om du vill ställa en fråga om något trafikrelaterat!


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *