Forum cirkulationsplatser 2009
December
2009-12-06
Namn Lena Rönnberg Persson
Inkom 21:57
Ämne Övergångsställe i samband med en cirkulationsplats
Vill påpeka faran med rondellkörning i de fall det finns ett övergångsställe, i direkt samband med utfarten av en rondell.
Detta medför ju att fordon som ämnar lämna rondell måste stanna mitt i rondellen,för att lämna företräde för gångtrafikant, med stor risk för påkörning bakifrån av andra fordon som inte har sett att det finns gångtrafikanter som ger sig ut på övergångsstälet utan att ta hänsyn till övriga medtrafikanter.
Förslag: Flytta ALLA dessa övergångsställe minst 100 meter längre bort från rondeller, så kommer många onödiga tillbud att försvinna.
Eller varför inte ta bort lagen om att fotgängare har företräde på övergångsställe??
När till och med VANLIGA medborgare kan utläsa statistik om en stor ökning av olyckor med fotgängare skett, efter att denna lag tillkommit, varför kan då inte trafiksäkerhetsverket inse detta??
Och jag har inte tagit upp alla påkörningar bakifrån som skett mellan fordon som måste panikbromsa pga, att det finns fotgängare som inte förstår att ta ögonkontakt med fordonförare innan man ger sig ut på övergångsställe.
OK! Dom har sin fulla rätt att ge sig ut på övergånsställe, och deras försvarstal blir väl:? JAG HADE MIN RÄTTIGHET ATT GÅ. MEN MINA BEN ÄR BRUTNA!! MEN JAG HADE RÄTT??!!!!!
En som ser tillbud flera gånger varje dag.
PS. Jag som inbillade mig att vi skulle satsa på trafiksäkerhet i Sverige?? DS.
November
2009-11-25
Namn Birgit Gustafsson
Inkom 20:04
Ämne Cirkulationsplatser samma regler i Danmark och Sverige?
Hjälp!!!!!
På två veckor har jag behövt att stanna inne i rondeller på grund av danska bilförare som bara kör rakt in i rondellen fastän där är trafik, senast var det en stor röd dansk lastbil som kör med full fart in i rondellen vid Burlöv center, jag var bara några meter ifrån den, men hann att uppfatta att han tänkte stanna, jag hade flera bilar efter mig och dom hann också stanna annars kunde det ha hänt något förskräckligt.
Vore på plats att Danmark och Sverige hade samma regler vi rondeller!!!!!
Hälsningar Birgit…
2009-11-14
Namn Reinhold Håkansson
Inkom 17:07
Ämne Cirkulationsplatser
För någon tid sedan infördes nya regler för cirkulationsplats, därefter bröt mer eller mindre förvirring ut! En god regel är att skapa regler (trafikregler) som alla enkelt kan förstå och därmed leva upp till.
Att vägverkets påvar inte klarar av det är lätt synligt uti trafikmiljön.
Tidigare fanns inga större problem! Det finns flera andra regler som också skapar förvirring på grund av deras dåliga innehåll och formulering.
Oktober
2009-10-14
Namn Christina Sjögren
Inkom 11:34
Ämne Bättre info behövs!!
Självklart behövs det tydlig och entydig information om hur man ska köra i cirkulationsplatser och om vad som räknas som cirkulationsplats! Dagsläget är katastrofalt med alla olika tolkningar och med den förvirring som råder.
Med vänlig hälsning,
Christina
September 2009
2009-09-25
Namn Eddy Lundin
Inkom 13:30
Ämne Rondellkörning
Om jag lämnar en rondell och följaktligen markerar medelst högerblink, är jag då väjningspliktig för cyklist som kommer från vänster?
Eddy Lundin i Kalmar, där cyklisterna tagit över totalt!
Svar:
Hej,
Tack för ditt mail.
Du har väjningsplikt mot cyklister när du kör ut från en cirkulationsplats om det finns en markerad cykelöverfart – tecknet förtydligar bara vart du är på väg. Om en cykelbana korsar vägen har den cyklande väjningsplikt.
Se bilistens och cyklistens ansvar.
/Ernst
2009-09-03
Namn Lasse Nilsson
Inkom 17:49
Ämne Mc-olycka Lund Södra 2009-09-18
Jag kom på väg 108 ifrån flackarps hållet på väg mot Bilia på Gastelyckan för att tanka. Jag placerade mig i vänster körfält för att i nästa rondell svänga vänster ut på E22.
I det högra körfältet vid min sida körde motparten, jag finns snett bakom honom jag ska rakt fram men bilen till höger om mig fortsätter inne i rondellen och svänger vänster framför mig. Han använder INTE körriktningsvisaren och jag hinner inte reagera utan åker in i bilen framdel och jag åker omkull.
Jag ”tappar” luften, och efter en stund så kryper jag ifrån hojen på alla fyra, ont överallt. Slog i höften, låret vänster axel, vänster fot.
Efter en stund kommer räddningstjänsten och ambulans och polis. På lasarettet blev jag undersökt och röntgad och det konstaterades att inget var brutet.
Polisen kom och skrev en rapport.
Jag kunde åka hem samma dag, lycklig att det inte blivit värre.
Materiella skador blev: Hojen. Skinnjacka, skinnbyxor. Hjälm. Handskar. Ryggskydd. Räddningstjänst klippte upp det. Vänster sidoväska på hojen. Glasögon försvann i hanteringen av mig.
Med vänlig hälsning Lasse Nilsson
April
2009-04-12
Namn Ulf Bernsten
Inkom 17:30
Ämne Regler i cirkulationsplats del av e-postmeddelande med svar se även under “Övriga inlägg”
Slutligen kan jag inte låta bli att kommentera det uttjatade ämnet körning i cirkulationsplatser. Ett problem som inte verkar existera utomlands. Vårt problem bottnar av allt att döma i att vi saknar fastställda regler, flertalet trafikskolor undervisar t.ex. inte enl de animerade råd som tidigare visats här (fungerar inte idag). Sluta diskutera och ange vad som gäller är mitt önskemål!”
Hälsningar
Ulf Bernsten
Svar:
Hej igen,
Beträffande ditt önskemål att ange vad som gäller vid körning i cirkulationsplatser så är det en mer komplicerad uppgift beroende på, som du skrev “att vi saknar fastställda regler”.
Frågan är berättigad – jag har uppmärksammat problemet och försökt att påverka men det tycks vara/bli ett moment 22 projekt.
Det är rent ut sagt skamligt när berörda myndigheter inte vill ta sitt ansvar trots att olyckorna ökar. Myndigheternas agerande tycks vara “lite svin får man räkna med”).
Trafikförordningen och Högsta Domstolen säger en sak och domstolarna ute i landet struntar i trafikförfattningen.
Vägverket kör med dubbla budskap och Trafikutskottet – vad gör dess ledamöter)?
Tack för ditt engagemang.
/Ernst
Mars
2009-03-16
Namn Sven
Inkom 12:06
Ämne Jag blev mycket förvånad idag när jag körde i en rondell.
Jag lämnade företräde när jag körde in i rondellen:
När jag sedan fortsatte in kom det en bil från höger som inte lämnade mig företräde. Jag tutade på honom och fick honom att stanna efter rondellen.
Han påstod att jag skulle vänta på honom eftersom det var högerregeln som gällde. Han sa gå in på Svensk trafiksäkerhet och titta får du se.
Det har jag nu gjort och jag kan bara konstatera att jag skulle ha lämnat företräde.
I 30 år snart har jag kör på samma sätt. Lämnat förträde när jag kört in och sedan “kört” på.
Tack för informationen Svensk trafiksäkerhet. Och BUU åt vägverket som inte kan göra tydliga regler.
Sven
Februari
2009-02-23
Namn Stefan Ågren – med svar
Inkom 09:43
Ämne Rondellkörning
Varför finns det olika information om hur man ska köra i en rondell?
// Stefan Ågren
Svar
Hej,
Tack för ditt intresse!
Frågan är berättigad – och ingen tar sitt ansvar.
– Vägverket har ju deklarerat att det ska vara högt i tak inom organisationen.
– Riksdagens trafikutskott hänvisar till Vägverkets sektoransvar.
– Försäkringsbolagen låter parterna dela på ansvaret.
– Domstolarna struntar i trafikförfattningen.
Med vänlig hälsning
Svensk Trafiksäkerhet
Ernst Donlemar
2009-02-15
Namn Bertil Eriksson
Inkom 08:53
Ämne Regler som inte finns
Problemet är att den förare som är på väg in i cirkulationsplatsen kör in då föraren som är inne i cirkulationsplatsen gör som det står, visar tecken i god tid, och därför visar tecken avfarten innan han/hon skall lämna cirkulationsplatsen.
Skall man skriva en ny lag att man skall visa tecken när man lämnar cirkulationsplatsen måste man ta bort den nuvarande regeln att man skall visa tecken i god tid.
Jag har inget problem med detta eftersom jag efter 40 år som yrkesförare har lärt mig att läsa av medtrafikanter men jag tycker det är fel att man pratar om regler som inte finns och som dessutom inskrivits i körkortsböcker och har blivit vedertagna. Det skapar problem då förare blir irriterade på varandra när man har olika regler i sitt medvetande.
MVH
Bertil Eriksson
Januari
2009-01-30
Namn Paul
Inkom 22:36
Ämne Rondellkörning
Varför inte återgå till dom “gamla” reglerna: sväng höger, höger körfält, blinka höger, Rakt fram, höger eller vänster körfålt, ingen blinkers. Sväng vänster, vänster körfält, blinka vänster, hur glasklart och logiskt som helst, istället för den anarki som nu råder.
MVH. Paul Hellrin buss och spårvagnsförare sedan 25 år
2009-01-29
Namn Sandra Leo
Inkom 14:33
Ämne Ang rondellkörning
Hej! Mitt namn är Sandra och jag arbetar som lastbilschaufför.
Jag läste mig runt lite på internet för att försöka få rätsida på hur man egentligen ska blinka i en cirukulationsplats (stor eller liten), för det har jag undrat ganska länge.
Själv blinkar jag alltid både in och ut i en cirkulationsplats, bortsett om jag ska rakt fram då, för då blinkar jag bara ut.
Men det finns så många bilister som jag antingen det ena eller andra, eller ingetdera.
För mig som kör ett sådant tungt och långt ekipage är det guld värt om andra tar hänsyn och blinkar i cirkulationsplatser, eftersom jag lättare kan planera min körning, och inte behöver stanna helt och hållet i onödan.
Jag förstår inte riktigt varför man inte bara kan införa en trafikregel som göra att alla måste blinka både in och ut ur cirkulationsplatsen? Jag ser inte hur det kunde vara till någons nackdel.
Desto tydligare man är med att visa vart man är och vart man ska i trafiken desto bättre, skulle jag vilja påstå. Det skulle säkert minimera olyckor, och jag skulle slippa onödiga stopp och irritationmoment.
Mvh Sandra, Halmstad
Inlägg övriga år
2014 >>, 2013 >>, 2012 >>, 2011 >>, 2010 >>, 2008 >>, 2007 >>, 2006 >>, 2005 >>, 2004 >>
Denna sidan är ursprungligen skapad av Ernst Donlemar. Sidan är omarbetad av Martin Nilsson för att få en bättre responsivitet på mobiltelefoner. Om någon del av materialet mot förmodan skulle visa sig vara felaktigt beror detta på misstag i omarbetningsprocessen och inte på bristande kunskap från Ernst. Rapportera gärna om ni upptäcker något fel! Vi friskriver oss från eventuella följder felaktigt material kan medföra.